Jak wybrać influencera — 5 praktycznych rad
Ruszył z promocją nowej usługi lub produktu? Zastanawiasz się, jak dotrzeć do swoich potencjalnych klientów? Skorzystaj z pomocy tych, którzy zgromadzili już wokół siebie taką społeczność. Nie mamy tu na myśli “podkradania” klientów konkurencji, ale współpracę z influencerami. Kim właściwie są? Dlaczego warto z nimi współpracować? Jak znaleźć tego właściwego?
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Influencer — kto to taki
Influencerem nazywamy osobę, najczęściej blogera, vlogera (twórcę wideo) lub instagrama, który zgromadził wokół siebie społeczność, dzięki interesującym treściom. Grupa ta liczy się ze zdaniem takiego twórcy. A co za tym idzie — jego opinia wpływa na decyzje zakupowe osób, które obserwują influencera w internecie np. są subskrybentami jego kanału na YouTube.
Rodzaje influencerów
Influencerów możemy podzielić według zasięgu, czyli liczby osób, do których docierają, a także ze względu na medium, w którym działają. W pierwszym przypadku wyróżniamy: mikro-influencerów (od 500 do 10 000 obserwujących), makro-influencerów (od 10 000 do miliona obserwujących) oraz mega-influencerów (powyżej miliona obserwujących). Z kolei, biorąc pod uwagę miejsce aktywności, warto wymienić:
- youtuberów,
- blogerów,
- instagramerów,
- facebookowiczów,
- twitterowców,
- snapchaterów,
- ticktokerów
Influencer marketing — dlaczego warto
Marki stopniowo rezygnują z tradycyjnych reklam, w których występują celebryci, na rzecz influencerów. Dlaczego? Powodów jest kilka. Po pierwsze, celebryci odgrywają w reklamie określoną rolę, którą ktoś dla nich stworzył. Przez to są mniej wiarygodni, a co za tym idzie — mają niewielki wpływ na odbiorcę. Co więcej — tradycyjna reklama trafia do wszystkich. Influencer kieruje natomiast swój przekaz do określonej grupy użytkowników. Jeśli jest ona taka sama jak Twoi potencjalni klienci — bingo.
Jak wybrać influencera — poradnik
Przeanalizuj własną grupę docelową
Zanim weźmiesz się za poszukiwania influencera, przeanalizuj profil swoich potencjalnych klientów. Wybierz takiego influencera, którego wartości są zbieżne z Twoimi, a grupa docelowa taka sama. Dzięki temu, prawdopodobieństwo, że tacy użytkownicy zainteresują się Twoim produktem lub usługą, jest duże. Najpierw zastanów się jednak, w których mediach społecznościowych Twoi potencjalni klienci są najbardziej aktywni. Wybór kanału jest bowiem tak samo istotny, jak wybór samego influencera.
Określ cel
Influencer marketing, jak każda strategia musi mieć określony cel. Zastanów się, czego oczekujesz od takiego twórcy. Czy jego działania mają przełożyć się na konkretne wyniki sprzedażowe? A może chodzi wyłącznie o budowanie rozpoznawalności marki? Wyznaczenie konkretnych celów, pozwoli Ci bowiem zmierzyć efektywność prowadzonych działań.
Doceniaj małych i średnich twórców
Pamiętaj, że nie musisz koniecznie współpracować z mega-influencerami. Bardzo często twórcy o mniejszym zasięgu, lepiej znają grupę swoich odbiorców. A co za tym idzie — zaangażowanie i poziom zaufania followersów są większe, niż w przypadków influencerów, których liczba followersów zbliża się do miliona. Co więcej — współpraca z mniej znanymi twórcami będzie tańsza niż w przypadku tych najpopularniejszych. Nie musi to oznaczać, że będzie mniej skuteczna.
Sprawdź wiarygodność influencera
Przy wyborze influencera nie kieruj się wyłącznie liczbą followersów. Może się bowiem okazać, że większość z nich to boty. Fałszywe konta, kupione po to, aby zachęcić firmy do współpracy. Może się okazać, że pod postami twórcy, który ma 800 000 followersów, jest tylko kilka komentarzy albo przeciwnie — jest ich dużo, ale są schematyczne, np.” fajne zdjęcie, zapraszam do mnie”. Właśnie dlatego sprawdź, ilu odbiorców angażuje dany influencer. Zwróć uwagę również na to, w jaki sposób influencer promuje usługi lub produkty i czy robi to naturalnie bez nachalnej reklamy. Unikaj tych, którzy współpracują z wieloma firmami i za odpowiednie pieniądze powiedzą wszystko.
Gdzie znaleźć influencera i jak go sprawdzić
Jeśli działasz w branży stosunkowo długo, a influencer zdążył już wyrobić sobie markę, prędzej czy później sam o nim usłyszysz. Jak go sprawdzić? Skorzystaj z Social Blade. Znajdziesz tam informacje na temat przyrostu fanów w ostatnim czasie, a także sprawdzisz poziom zaangażowania pod postami. Jeśli jednak nie znasz żadnego twórcy internetowego, skorzystaj z platform do współpracy z influencerami lub rankingów i analiz dotyczących influencer marketingu.
Influencer marketing — podsumowanie
Jak pokazało badanie Experticity, aż 82% użytkowników bierze pod uwagę rekomendacje swoich ulubionych influencerów. A fakt, że są to treści sponsorowane, zupełnie im nie przeszkadza. Co ciekawe, część z nich nie jest nawet świadomoma, że posty są sponsorowane. Jak widać, współpraca z influencerami to jeden ze skuteczniejszych sposobów na promocję i sprzedaż. Szczególnie w przypadku nowych produktów i usług.