Wbrew powszechnej opinii SEO nie jest tym samym co pozycjonowanie stron internetowych. Wystarczy rozszyfrować powyższy skrót, aby to zrozumieć. SEO, czyli search engine optimization, polega na optymalizacji witryny internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarce. Chodzi zatem o to, aby strona internetowa była zgodna z wymaganiami wyszukiwarek.

Jaka jest zatem różnica między SEO a pozycjonowaniem strony? Optymalizacja strony, czyli SEO to dopiero początek pracy nad uzyskaniem wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie jest szerszym procesem, który obejmuje działania również poza samą pozycjonowaną stroną internetową. Zanim jednak zaczniemy jakiekolwiek prace nad stroną internetową przeprowadzamy wnikliwy audyt SEO witryny.

Profesjonalny audyt SEO strony internetowej

Dzięki audytowi SEO, możemy poznać potencjał witryny oraz stwierdzić, w których obszarach strona wymaga poprawy.

Na początku sprawdzamy, czy kod strony jest czytelny dla robotów Google i czy mogą się po niej swobodnie poruszać. Zwracamy uwagę na poprawność meta tagów, atrybutów alt oraz tite obrazków, a także hiperłącza oraz walidację.

O tym, dlaczego szybkość ładowania się witryny jest ważna, nikogo nie trzeba przekonywać. Wystarczy, powiedzieć, że internauta opuści stronę www, jeśli ta nie załaduje się w ciągu trzech sekund. Na szybkość ładowania strony internetowej wpływa długość kodu oraz waga grafik, które się na niej znajdują Google robi wszystko, aby strony, na które kierowani są użytkownicy, spełniły ich wymagania, dlatego czas ładowania się witryny jest brany pod uwagę podczas oceny jej jakości.

Czasy, w których korzystaliśmy z internetu wyłącznie na komputerze, minęły bezpowrotnie. Dziś przeglądamy strony www i korzystamy z portali społecznościowych głównie na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety.

Jeszcze kilka lat temu posiadanie responsywnej strony było kwestią wyboru, dodatkowym atutem. Obecnie strona dostępna na różnych urządzeniach to już standard. Roboty Google sprawdzają jedynie, czy taka witryna jest czytelna i dostosowana do różnych urządzeń. To ważny aspekt, ponieważ brak responsywnej witryny uniemożliwia stronie osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, a nawet skazuje ją na niebyt.

Audyt treści, które znajdują się na stronie www, polega na zweryfikowaniu ich potencjału SEO. Sprawdzamy zatem, czy w tekstach pojawiają się frazy kluczowe, na które strona ma być pozycjonowana. To właśnie na ich podstawie roboty Google są w stanie określić tematykę strony i powiązać ją z określonymi zapytaniami użytkowników. Zwracamy uwagę również na układ tekstów, odpowiedni podział nagłówków oraz naturalne i równomierne nasycenie ich słowami kluczowymi.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy teksty na stronie są unikalne, ponieważ duplikacja contentu jest karana przez roboty Google spadkiem nawet o kilkadziesiąt pozycji. Kolejną ważną kwestią jest jakość zamieszczonych treści. Idealna optymalizacja contentu na stronie www uwzględnia w równym stopniu wymagania wyszukiwarki, jak również interes użytkowników.

Co to oznacza w praktyce? Merytoryczne, wartościowe i przydatne treści, w których jednocześnie pojawiają się słowa kluczowe, ważne z punktu widzenia późniejszego procesu pozycjonowania strony internetowej.

Żeby strona mogła być właściwie zindeksowana, wszystkie jej elementy muszą być widoczne dla robotów Google. Zasada ta dotyczy również elementów graficznych, które znajdują się na stronie internetowej. Jeśli bowiem obrazki nie zostały właściwie zoptymalizowane, roboty Google w ogóle ich “nie zobaczą”. Właśnie dlatego, podczas audytu, sprawdzamy atrybuty alt oraz title każdego obrazka umieszczonego na stronie www. Dzięki tym atrybutom roboty Google są w stanie odczytać, co znajduje się na obrazie.

Linkowanie wewnątrzne pozwala robotom Google swobodnie poruszać się po witrynie oraz umożliwia zrozumienie jej struktury. Audyt SEO pozwala nam sprawdzić, strukturę linków oraz ich poprawność, np. to, czy nie ma linków, które kierują do nieistniejących stron. Sprawdzamy również, czy roboty Google mają dostęp do wszystkich zasobów strony.

Optymalizacja SEO

Po przeprowadzeniu wnikliwego audytu SEO, rozpoczynamy kompleksową optymalizację witryny. To pierwszy krok w procesie skutecznego pozycjonowania. Pracę nad optymalizacją Twojej strony internetowej dotyczą wszystkich jej elementów.