Adwords (obecnie Ads) to system reklamowy Google, który powstał w 2000 roku. Google Ads umożliwia wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych oraz reklam wideo.
Reklama Google Ads wyświetla się w wynikach wyszukiwania, na YouTube oraz na stronach partnerskich Google. Pomiędzy organicznymi wynikami wyszukiwania (na górze i na dole strony) pojawiają się tzw. linki sponsorowane. Są one opatrzone zielonym napisem “reklama”. Reklamy graficzne pojawiają się zarówno bezpośrednio w wynikach wyszukiwania (w przypadku kampanii produktowej) lub na stronach partnerskich Google. Z kolei reklamy wideo są emitowane na YouTube — zarówno przed, jak i w trakcie filmu.
Google Ads najczęściej bywa utożsamiana z reklamą w płatnych wynikach wyszukiwania. W przypadku tej formy reklamy konieczny jest wybór fraz kluczowych, na które reklama ma się wyświetlać, a także rodzaj dopasowania: ścisłe, do wyrażenia lub przybliżone. Dopasowanie ścisłe powoduje, że reklama pojawia się wyłącznie na określone zapytanie. W przypadku dopasowania do wyrażenia po lub przed słowem kluczowym mogą pojawić się inne wyrażenia. Dopasowanie przybliżone jest z kolei najmniej precyzyjne. Jeśli reklamodawca zdecyduje się na nie, reklama będzie pojawiać się także w przypadku podobnych lub synonimicznych fraz. O tym, która reklama wyświetli się po wpisaniu zapytania przez użytkownika, decyduje tzw. wynik jakości. Jak sama nazwa wskazuje, to wskaźnik, który mówi o jakości danej reklamy. Wpływa na niego: maksymalne CPC (koszt za kliknięcie), które oferuje reklamodawca, trafność reklamy oraz jakość strony docelowej, na którą zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu reklamę.
Do reklamy tekstowej można dodać rozszerzenia, czyli dodatkowe informacje, np. linki do innych podstron lub numer telefonu). Przeciwną funkcję pełnią wykluczenia – to słowa, które łączą się z wybraną przez użytkownika frazą kluczową, ale nie powodują wyświetlania się reklamy. Przykładowo — jeśli wybraną frazą jest “orientalna biżuteria”, wykluczeniem może być słowo “tania”.
W przypadku Google AdWords (Ads) reklamodawca może wybrać model płatności za 1000 wyświetleń lub za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Drugi wariant, czyli CPC jest zdecydowanie bardziej popularny. W Google Ads ustala się budżet dzienny. CPC (koszt za pojedyncze kliknięcie) można ustawić samodzielnie lub zdać się na automatyczny system dostosowania stawek (np. maksymalizacja kliknięć). Koszt kliknięcia jest uzależniony od konkurencyjności danej frazy oraz od pozycji, na której reklama ma się pojawić. Stawki te są bardzo zróżnicowane. W niektórych branżach koszt pojedynczego kliknięcia to zaledwie kilkanaście groszy. Istnieją również branże, w których CPC sięga kilkunastu złotych.