Aktualizacja algorytmu (update) – modyfikacja, najczęściej ulepszenie mechanizmu działania algorytmu Google. Każda taka zmiana ma określony cel i wpływa na strony internetowe zindeksowane przez Google. Bardzo często aktualizacja taka jest odpowiedzią na nieuczciwe praktyki SEO.

Najważniejsze aktualizacje algorytmu

wrzesień 2002 - aktualizacja PageRank

Pierwsza oficjalna, ale jeszcze nienazwana, aktualizacja PageRank. Niestety, do dziś nie poznaliśmy szczegółów pierwszej operacji tego typu.

luty 2003 - aktualizacja Boston

Na początku Google planował przeprowadzać aktualizację w cyklach miesięcznych, a sama aktualizacja łączyła się również z dużymi zmianami, jeśli chodzi o indeksowanie. Z czasem idea comiesięcznych aktualizacji upadła, ponieważ dynamiczny rozwój internetu, wymusił częstszy update.

czerwiec 2005 - personalizacja wyników wyszukiwania

Google zaczęło wyświetlać swoim użytkownikom bardziej dopasowane wyniki, wykorzystując do tego historię wyszukiwania.

sierpień 2008 - sugestie wyszukiwania

Google wprowadził mechanizm, który ułatwiał i przyspieszył wyszukiwanie. Wystarczyło, że użytkownik zaczął wpisywać zapytanie, aby na tej podstawie pojawiły się sugerowane frazy.

sierpień 2009 - aktualizacja Kofeina

Celem tej aktualizacji było przyspieszenie indeksowania oraz klasyfikacja stron (rankingowanie) w czasie rzeczywistym. Ostatecznie, aktualizacja ta zakończyła się w grudniu następnego roku.

maj 2010 - aktualizacja May Day

Aktualizacja, której wynikiem był spadek pozycji stron z niewielką ilością tekstu, w stosunku do liczby zakładek.

sierpień 2012 - aktualizacja Google Pirat

Aktualizacja ta uderzyła w strony internetowe, które łamały prawa autorskie, czyli udostępniały cudze materiały za darmo. Takie witryny odnotowały duży spadek pozycji.

sierpień 2013 - Google Koliber

Moment wprowadzenia tej aktualizacji stał się przełomowy, jeśli chodzi o pozycjonowanie i SEO. Na wysoką pozycję mogły liczyć strony, których treści odpowiadają na zapytania użytkowników. Słowa kluczowe zaczęły być rozpatrywane pod kątem intencji wyszukującego.

kwiecień 2015 - algorytm Google Mobile-friendly

Aktualizacja ta to wynik rosnącej popularności smartfonów i tabletów. Na początku witryny, posiadające responsywną wersję strony były faworyzowane przez Google. Z czasem, wersja na urządzenia mobile stała się koniecznością. Jej brak oznaczał ostry spadek w wynikach wyszukiwania.

marzec 2017 - algorytm Google Fred

Celem tej aktualizacji jest walka z praktykami black-hat SEO. Przykładem takich działań jest tworzenie witryn bez żadnej wartości dla użytkownika w celu pozyskania backlinków lub zarabianiu na reklamach.