Atrybut, który pozwala na wstawienie opisu alternatywnego każdego elementu graficznego na stronie internetowej. To jeden z ważniejszych czynników optymalizacji witryny pod SEO.
Opis alternatywny (atrybut alt) pozwala zrozumieć robotom Google, co znajduje się na obrazkach. Atrybut ten jest zazwyczaj niewidoczny dla użytkowników. Wyjątkiem są sytuacje, w których obrazek nie wyświetla się prawidłowo. Treść atrybutu alt widoczna jest również dla osób niewidomych, które korzystają ze specjalistycznych narzędzi “czytających”.
Atrybut alt wpływa na prawidłowe zindeksowanie strony, dzięki temu, że ułatwia robotom Google określenie tematyki witryny. Należy pamiętać, że roboty Google są “ślepe”. Oznacza to, że jeśli opis alternatywny nie zostanie uzupełniony, algorytm nie wykryje elementów graficznych na stronie. Uzna, że po prostu ich tam nie ma. A to z kolei odbije się negatywnie na widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Co więcej — optymalizacja obrazków pod SEO oznacza widoczność w Google Image. Wyszukiwanie graficzne to ważny aspekt w branżach, w których o kliknięciu decyduje zmysł wzroku. Dobrym tego przykładem są internetowe sklepy z odzieżą.
Atrybut alt powinien przede wszystkim opisywać, co znajduje się na grafice. Jeśli obrazek jest częścią artykułu blogowego, powinien również być powiązany z nim tematycznie. Dobrze, gdy opis alternatywny zawiera frazy kluczowe związane z artykułem lub tematyką witryny. Ponadto, atrybut alt powinien być unikalny. Uzupełnienie tego atrybutu nie stanowi większego problemu. Przykładowo, jeśli strona internetowa powstała na systemie WordPress, pozwala na szybkie uzupełnienie atrybutu alt z poziomu panelu administracyjnego.