Anchor – treść linku, zwane też kotwicą linku. Znajduje się między otwierającym () i zamykającym tagiem () html.
Z punktu widzenia użytkownika strony internetowej, anchor to fragment tekstu, który jest wyróżniony innym kolorem, a po kliknięciu prowadzi do kolejnej podstrony lub do innej witryny. Jest to jednak spore uproszczenie. Anchor link jest bowiem jednym z ważniejszych czynników, jeśli chodzi o SEO i pozycjonowanie stron internetowych.
Przed aktualizacją algorytmu Google w 2013 roku stosowanie anchor linków było szybkim i skutecznym sposobem na uzyskanie wysokich stron internetowych. Choć dziś bardziej liczy się jakość linków, a nie ich ilość, anchor nadal jest jednym z ważniejszych czynników w pozycjonowaniu. Anchory można podzielić na wewnętrzne (tzw. linkowanie wewnętrzne strony, związane z jej optymalizacją pod SEO) oraz linki prowadzące z innej witryny do pozycjonowanej strony (tzw. link building). W pierwszym przypadku anchor linki pozwalają robotom Google właściwie indeksować stronę oraz pomagają im zrozumieć tematykę witrynę. Dzięki link building z wartościowych stron, nasza strona staje się natomiast wartościowa dla Google’a.
Anchor link powinien mieć maksymalnie 60 znaków, choć lepiej sprawdzają się te krótsze. Jest kilka sposobów na stworzenie anchora, który będzie wspierał pozycjonowanie. Pierwszym z nich jest anchora ze słowem kluczowym, powiązanym tematycznie z pozycjonowaniem strony. Przykładowo, jeśli pozycjonowany jest sklep z damską odzieżą, anchor może kierować do kategorii letnie sukienki. Inna metoda to linkowanie brandu, czyli nazwy firmy. Warto również zadbać o obecność klasycznych linków z adresem URL. Czego nie należy robić? Tworzyć fałszywych anchorów, czyli takich, których treść kieruje do innej strony, niż sugerował to napis. Podlinkowanie tekstu “kliknij tutaj”, też nie należy do najlepszych pomysłów, ponieważ będzie to zmarnowanie potencjału SEO takiego anchora.