Artykuł sponsorowany — reklama w formie artykułu w prasie tradycyjnej lub w internecie. Celem artykułu jest promocja konkretnej marki — firmy, usługi lub produktu. To ważny element strategii content marketingowej oraz najlepsze źródło becklinków.
Artykuł sponsorowany to tekst, który — w bardziej lub mniej subtelny sposób — promuje produkty lub usługi konkretnej firmy. Firma ta płaci za publikację artykułu. Z założenia artykuł sponsorowany oprócz reklamy ma być interesujący dla czytelnika i dostarczać mu jakąś wartość, np. informacyjną. Artykuł sponsorowany może być opublikowany w tradycyjnej prasie, na portalu internetowym lub na blogu influencera. Powoli odchodzi się od zamieszczania artykułów w ogólnopolskiej prasie o szerokim zasięgu. Obecnie wybierane są raczej czasopisma sprofilowane (tematycznie lub branżowo). Działania takie są bardziej efektywne, ponieważ pozwalają dotrzeć do określonej grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów. Celem firm, które decydują się na taką formę marketingu, jest bowiem zwiększenie świadomości istnienia marki oraz pozyskanie wśród czytelników nowych klientów.
Artykuły sponsorowane publikowane w internecie wpływają nie tylko na rozpoznawalność marki, ale stanowią ważny element link buildingu. Publikacja artykułów sponsorowanych na popularnych portalach tematycznych, które dodatkowo cieszą się zaufaniem Google’a, jest cennym źródłem backlinków. Właśnie dlatego ważnym elementem każdego artykułu sponsorowanego jest backlink, kierujący do strony internetowej marki, a najlepiej do jej konkretnej podstrony. Wówczas taki link jest anchorem brandu albo jedną z fraz kluczowych, na które witryna jest pozycjonowana. Artykuły sponsorowane w popularnych serwisach są doskonałą (ale droższą) alternatywą dla tzw. stron zapleczowych, które powstały jedynie w celu pozyskiwania becklinków.