Atrybut Nofollow — atrybut nadawany głównie linkom, które prowadzą do stron zewnętrznych, czyli tzw. linkom wychodzącym. Celem użycia tego atrybutu jest brak możliwości przekazania mocy pozycjonowanej strony innym witrynom.
Atrybut Nofollow to informacja dla robotów indeksujących stronę, że nie powinny przechodzić na stronę, na którą kieruje link. Dzięki temu nie dochodzi do przekazania części mocy pozycjonowanej strony, innej witrynie. Nofollow jest bardzo często wykorzystywany przez popularne portale, które udostępniają przestrzeń reklamową innym stronom internetowym. W takiej sytuacji witryna mogłaby zostać ukarana za nienaturalny profil linków. Atrybut Nofollow to rodzaj parasola ochronnego dla tego typu serwisów. Kiedy jeszcze warto użyć nofollow? Atrybut ten należy zastosować również na własnej stronie internetowej, w przypadku, jeśli linki nie przenoszą mocy fraz kluczowych, np. kliknij tutaj, czytaj więcej.
Atrybut Nofollow znajduje się w kodzie HTML strony internetowej i przybiera następującą postać:
<a href=”http://www.domena-zewnętrzna.pl/” rel=”nofollow”>słowo kluczowe</a>
W 2005 roku roboty Google zaczęły rozpoznawać Atrybut Nofollow. Znacznik rel=”nofollow” stał się dla nich jasnym sygnałem, że takie linki należy ignorować. Potencjał tego atrybutu bardzo szybko został dostrzeżony przez specjalistów SEO, którzy zaczęli wykorzystywać go do własnych celów, czyli do odpowiedniego kierowania linków.
Niektórzy SEO-wcy odradzają stosowanie Atrybutu Nofollow ze względu na tzw. scrapery treści, które ignorują Atrybut Nofollow I metaznaczników i umieszczają linki do zgromadzonych danych w swoim serwisie. Oznacza to, że roboty Google z dużym prawdopodobieństwem trafią na nie i zindeksują te strony, na które nie miały trafić.