Ban (ang. zakaz) – zakaz, zablokowanie dostępu dla użytkownika, do konkretnej usługi internetowej. W przypadku stron internetowych jest to kara nakładana przez Google za łamanie jej regulaminu.
Ban Google to największa z możliwych kar nałożona na stronę internetową. Polega ona na całkowitym usunięciu domeny z indeksu Google. Co praktyce oznacza brak widoczności w wyszukiwarce. A co za tym idzie – zerowy ruch organicznego w witrynie.
Sprawdzenie, czy dana strona internetowa widnieje w indeksie Google można sprawdzić w kilka sekund. Wystarczy wpisać w okno wyszukiwarki słowo site:www.nazwa-strony.pl.
Jeśli strona znajduje się w indeksie, w wynikach wyszukiwania pojawią się wszystkie podstrony danej domeny, zindeksowane przez roboty Google.
Posługując się terminologią sportową, filtr jest to żółta kartka, ban natomiast – czerwona.
Nałożenie filtra spowoduje nagły spadek w wynikach wyszukiwania oraz spowoduje ograniczenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Ban oznacza natomiast wykluczenie witryny z indeksu Google.
Najczęstszą przyczyną nałożenia bana przez Google są praktyki określane jednym, zbiorowym terminem Black Hat SEO.
Zaliczane są tu działania SEO, uznawane przez Google za nieetyczne i niezgodne z regulaminem te wyszukiwarki. Do najczęstszych można zaliczyć:
Ban nigdy nie jest nakładany z powodów niezależnych od właściciela strony lub jego twórcy.
Zarówno filtr, jak i ban da się zdjąć. W obu przypadkach wymaga to sporo czasu i wysiłku. Chociaż w przypadku filtra jest to o wiele łatwiejsze. Żeby to zrobić, najpierw warto zajrzeć do Google Search Console i przeanalizować dokładnie wskazówki dla webmasterów.