Blog – początkowo, rodzaj internetowego dziennika prowadzonego przez nastolatki. W późniejszych latach logi cieszyły się dużą popularnością wśród ludzi i polityki. Obecnie blogi są prowadzone przez specjalistów z najróżniejszych branż, a także firmy.
Na początku XXI wieku blogi stały się w naszym kraju bardzo popularne. Rodzaj wirtualnego pamiętnika robił furorę szczególnie wśród nastolatków. W tym czasie powstało wiele serwisów blogowych (blog.pl w 2001 roku, czy chociażby blog.onet.pl w 2004 roku).
Stopniowo, funkcja bloga zmieniała się. Z czasem tą formą komunikacji zainteresowali się dziennikarze, politycy oraz ludzie kultury i sztuki. Równolegle, powstawały niszowe blogi, prowadzone przez specjalistów z najróżniejszych branż. Niektórym blogerom udało się zgromadzić wokół siebie wierną rzeszę czytelników. To z kolei pozwoliło im zbudować swoją markę osobistą i zarabiać na blogu, a nawet otworzyć własną firmę.
Obecnie blog to potężne narzędzie marketingowe, które stało się integralną częścią wielu stron firmowych. Prowadzenie stron internetowych wspiera bowiem pozycjonowanie witryny, m.in. dzięki generowaniu ruchu organicznego z tzw. długiego ogona, czyli wielowyrazowych fraz kluczowych. Co więcej — publikowanie interesujących i użytecznych treści dla określonej grupy docelowej,, sprawia, że na stronę trafiają potencjalni klienci. Ponadto, wartościowe artykuły blogowe są chętnie udostępniane i komentowane w mediach społecznościowych. Co z kolei zwiększa rozpoznawalność marki. Tematy blogowe powinny w jakiś sposób być związane branżą, w której działa firma. To również okazja, aby pokazać zastosowanie produktów, przewagę konkurencyjną usług. Jeśli działania te będą prowadzone systematycznie, firma może osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także — pozycję lidera w swojej branży.