Caffeine (Google Caffeine) — zmiana algorytmu Google dotycząca szybkości indeksowania stron internetowych. Został uruchomiony na początku 2010 roku.

Google Caffeine - co to

Google Caffeine to jedna z najważniejszych aktualizacji w historii Google, która została wprowadzona 8 czerwca 2010 roku. Choć oficjalnie nie jest zaliczana do klasycznych aktualizacji. To była raczej kompleksowa przebudowa systemu indeksującego.

Google Caffeine - skąd ta zmiana

Poprzedni system indeksujący powstał w 1999 roku, kiedy na całym świecie istniało zaledwie 2,4 miliona stron internetowych, a sama sieć liczyła tylko 188 milionów użytkowników. Dekadę później witryn internetowych było prawie sto razy więcej, a liczba użytkowników wzrosła do 1,8 miliarda. Przez ten czas zmieniła się również technologia. Stało się jasne, że poprzedni system indeksujący przestał nadążać za wciąż rozszerzającą się siecią.

Google Caffeine - co się zmieniło

Dzięki Caffeine, roboty Google były w stanie o wiele szybciej indeksować strony internetowe i rejestrować zmiany, które pojawiały się w witrynie. Istotną zmianą było również pojawienie się wyspecjalizowanych botów. Niektóre z nich indeksowały znaczące zmiany, inne natomiast stały się odpowiedzialne za indeksowanie strony www. Roboty te działały na podstawie klasyfikację danej treści. Dzięki temu strony, na których często były wprowadzane zmiany, mogły być odwiedzane przez roboty Google dużo częściej niż poprzednio. Boty indeksujące mogły bowiem gromadzić, a następnie analizować dane w kilka sekund. Co więcej — nowy indeks został stworzony z uwzględnieniem nowych technologii oraz tego, że sieć oraz sama branża IT wciąż się rozwijają. Co ważne — wprowadzenie Caffeine, w przeciwieństwie do klasycznej aktualizacji, nie wpłynęła negatywnie na pozycje stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Wzrost mogły natomiast zaliczyć witryny, które były aktualizowane, np. poprzez dodawanie nowych treści.