Canonical co to jest? Canonical kiedy stosować?

 

Canonical (tag rel canonical, rel=canonica, link kanoniczny) – to meta tag, rodzaj znacznika, który znajduje się na stronie internetowej w sekcji head. Znacznik rel=canonica jest informacją dla robotów Google, który link jest linkiem oryginalnym, czyli kanonicznym.

Canonical — co to jest?

Canonical — inaczej link kanoniczny jest znacznikiem, który wskazuje robotom Google, który link na stronie internetowej jest oryginalny. Linki kanoniczne znajdują się w sekcji head. Pełnią one bardzo ważne zadanie w procesie indeksowania strony www. Link kanoniczny zapobiega tzw. wewnętrznej duplikacji treści (duplicate content).

Canonical a wewnętrzna duplikacja treści

O duplikacji wewnętrznej mówimy wtedy, gdy na kilku podstronach w ramach tej samej witryny zostały opublikowane identyczne lub bardzo podobne treści. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o celowe działanie. Bardzo często właściciele stron internetowych nie mają pojęcia, że w witrynie doszło do duplicate content. A jak wiadomo — duplikacja treści jest przez Google karana spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania. Co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia ruchu na stronie i sprzedaży.

Link kanoniczny — kiedy go stosować

Na początku warto sprawdzi, czy na stronie internetowej doszło do zduplikowania contentu. Łatwo i szybko można to sprawdzić, dzięki bezpłatnemu programowi o nazwie SiteLiner. O idealnej sytuacji możemy mówić, gdy jednej podstronie odpowiada jeden link. Choć w praktyce bywa różnie, ponieważ właściciele witryn internetowych często nie zdają sobie sprawy z istnienia pewnych podstron. Należy jednak pamiętać, że roboty indeksujące dotrą do każdego linka na stronie internetowej. Ustalenie linku kanonicznego będzie konieczne w następujących przypadkach:

  • alternatywne wersje adresu strony (http i https z www i bez www) – wówczas konieczne będzie ustawienie przekierowania 301,
  • stronicowanie produktów — wówczas każda podstrona powinna mieć cannonical na główną stronę danej kategorii,
  • sortowanie/ filtrowanie produktów w obrębie kategorii-sytuacja analogiczna do stronicowania kategorii — adres URL się zmienia, choć zawartość pozostaje taka sama,
  • adresy URL o różnej długości — krótsze linki są lepsze z punktu widzenia SEO, dlatego to do nich powinno kierować przekierowanie 301
  • identyczne opisy produktów — ustawienie cannonical sprawi, że w wynikach wyszukiwania będzie wyświetlał się tylko jeden wariant produktu, np. czerwona bluzka (chociaż jest kilka, które różnią się wyłącznie kolorem).