seo case study

Case study (ang.studium przypadku, kejs) – przedstawienie pojedynczego zdarzenia i działań z nim związanych, które przyniosły określony efekt. Kajs jest prezentowany przez firmy i specjalistów z różnych branż jako dowód ich osiągnięć oraz umiejętności.

 

Case study — co to jest?

Case study —  studium przypadku, nazywane potocznie kejsem, to analiza konkretnego zdarzenia, jego szczegółowy opis. Kejs skupia się wokół przyczyn, celu, przebiegu i rezultatu określonego zjawiska. Jego cechą charakterystyczną jest pokazanie sytuacji wyjściowej. A następnie całego procesu, który doprowadził do określonego, najczęściej pozytywnego, rezultatu.

Case study — kto i dlaczego dzieli się kesjsami?

Case study najchętniej prezentują firmy oraz specjaliści z różnych branż. Celem takiego działania jest udowodnienie na konkretnych, autentycznych przykładach pokazać swoje umiejętności. Case study to rodzaj dowodu społecznego, który jak na dłoni pokazuje, że dana firma jest ekspertem w swojej dziedzinie. Kejs można uznać za rozwinięcie klasycznego portfolio. Jego funkcja jest bowiem taka sama. Ma zachęcić, przekonać potencjalnych klientów do współpracy.

Skuteczne case study — czyli jakie?

Skuteczne case study to ważny element strategii marketingowej każdej firmy. Najważniejszą cechą dobrego kejsa jest autentyczność. Właśnie dlatego, omawiając studium przypadku, warto podawać informację, które można łatwo zweryfikować, np. nazwę firmy, której kejs dotyczy. Skuteczny case to taki, który opiera się na konkretnych danych, statystykach porównawczych. Przykładowo, jeśli dzięki działaniom agencji marketingowej konwersja w e-sklepie wzrosła, warto pokazać, o ile dokładnie zwiększył się wskaźnik konwersji. Zamiast używać ogólnych określeń, typu “bardzo”, “dużo”, lepiej podawać konkretne wartości. Liczby przemawiają bowiem do wyobraźni odbiorcy, bardziej niż “zgrabne”, ale nic niemówiące określenia.

Case study — jaki format wybrać

Case study może zostać zaprezentowane w formie artykułu, prezentacji lub materiału wideo. Zasada jest jedna — format kejsa powinien być atrakcyjny dla grupy docelowej. Studium przypadku może przybrać formę opowieści (storytellingu), której pozytywnym bohaterem jest firma, konkretny produkt lub usługa. Dzięki temu odbiorca ma szansę poznać sytuację wyjściową, metody działania oraz ich rezultat.