Dane strukturalne co to jest?

Dane strukturalne — rodzaj znaczników semantycznych umieszczonych w kodzie strony internetowej. Dzięki nim roboty Google mogą “zrozumieć”, jaka jest zawartość strony internetowej i na tej podstawie wyświetlać dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania, takie, jak np.opisy ozszerzone.

Dane strukturalne — co to jest?

Dane strukturalne to rodzaj znaczników, które pozwalają opisać zawartość strony internetowej w takiej formie, aby była ona zrozumiała dla robotów indeksujących. Dzięki temu boty “wiedzą”, jakie treści znajdują się w konkretnych miejscach witryny. Ponadto, w przypadku robotów Google, dane strukturalne pozwalają na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania dodatkowych informacji w postaci tzw. opisów rozszerzonych (rich snippets). Dane te mogą zostać umieszczone na stronie przy pomocy następujących formuł:

  • mikrodane (schema.org)
  • mikroformaty (hCard),
  • RDFa JSON-LD.

Dane strukturalne a wygląd strony w wyszukiwarce

Dane strukturalne wpływają również na wygląd strony internetowej w wynikach wyszukiwania (SERP). Dobrym tego przykładem są tzw. opisy rozszerzone, czyli dane zaimportowane, że strony www. Takie, które są kluczowe dla danej witryny, oczywiście wg Google, np. cennik, oferta, oceny klientów, aktualności, czy dane kontaktowe. Co więcej — dane te mogą zostać pobrane z zewnętrznych serwisów, połączonych ze stroną www .Bardzo często dane te są zaciągane z fanpage’a witryny na Facebooku.

Dane strukturalne a udostępnienia

Uzupełnienie danych strukturalnych wpływa również na wygląd strony po udostępnieniu jej  w mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub Twitterze. Jest to tzw. Open Graph, Jeśli dane strukturalne nie zostaną uzupełnione, w podglądzie pojawi się wyłącznie meta opis oraz meta tytuł. Chociaż znaczniki te prezentują się dobrze w wynikach wyszukiwania, w przypadku tablicy na Facebooku to za mało, aby zachęcić do kliknięcia. Co więcej, jeśli dane strukturalne nie zostaną uzupełnione, widok, jaki pojawi się po udostępnieniu, będzie automatyczny. A co za tym idzie — przypadkowy, a to nigdy nie jest dobre.

Dane strukturalne — dlaczego warto je uzupełnić

Dzięki uzupełnieniu danych strukturalnych możemy dostarczyć więcej informacji zarówno Google, jak i użytkownikom. Co przekłada się na atrakcyjność Twojej strony i może przyczynić się do wysokiego  wskaźnika CTR.