Geolokalizacja Google

 

Geolokalizacja Google (Geotargeting) — wyświetlanie wyników wyszukiwania konkretnemu użytkownikowi w zależności od jego lokalizacji. Jest możliwe dzięki adresowi IP urządzenia, z którego korzysta osoba wyszukująca.

Geolokalizacja google — co to jest

Geolokalizacja pozwala na zaprezentowanie użytkownikowi wyników dopasowanych do miejsca, w którym aktualnie się znajduje. Przykładowo, użytkownik, który wpisze w wyszukiwarkę hasło: “dobry okulista na NFZ”, otrzyma inne wyniki, gdy przebywa w Krakowie, a inne, kiedy jest akurat w Warszawie. Lokalizacja użytkownika jest bowiem ustalana na podstawie urządzenia, z którego szukający korzysta.

Geolokalizacja google — dawniej i dziś

Geolokalizacja została wprowadzona przez Google w 2015 roku. Na początku wyniki, które otrzymywał użytkownik były związane z domeną krajowej wyszukiwarki. Jak to wyglądało w praktyce? Wpływ na rezultaty wyszukiwania miało oznaczenie wyszukiwarki (np. pl., fr. itd.), a nie rzeczywiste położenie użytkownika. Oznacza to, że użytkownik otrzymywał inne wyniki wyszukiwania, w zależności od tego, czy korzystał z wyszukiwarki google.pl czy np. google.fr. Wynika z tego, że faktyczna lokalizacja wyszukującego nie miała znaczenia. Obecnie wyniki wyszukiwania uzależnione są od lokalnych adresów IP. Dzięki temu użytkownik otrzymuje wyniki wyszukiwania dopasowane do miejsca, w którym aktualnie przebywa.

Geolokalizacja google — cel

Google chce dostarczać swoim użytkownikom takie wyniki wyszukiwania, aby były one jak najbardziej dopasowane do ich zapytania. Jest to szczególnie ważne w przypadku lokalnych wyników wyszukiwania. Dlatego aktualizacja związana z geolokalizacją dotyczy zarówno desktopów, jak i urządzeń mobilnych. Co więcej, zmiany objęły nie tylko samą wyszukiwarkę, ale również aplikacje i mapy Google.