Google Panda (Update Panda) – algorytm Google, którego celem jest ulepszenie jakości wyników wyszukiwania, poprzez ograniczenie widoczności stron internetowych niskiej jakości. Takich, które są bezwartościowe dla użytkowników i powstały głównie jako źródło back linków.
Google Panda to algorytm, którego zadaniem jest walka ze stronami niskiej jakości, na których znajdują się teksty zduplikowane lub sztucznie nasycone frazami kluczowymi.
Dzięki Google Panda wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania mogą osiągnąć małe i średnie witryny, na których publikowane są wyczerpujące i użyteczne treści. Algorytm Panda został wprowadzony w lutym 2011 roku w USA, a pół roku później zaczął funkcjonować również w naszym kraju. Ostatnia aktualizacja Pandy (4.2) miała miejsce 18 lipca 2015 roku.
Aktualizacja Google Panda wpłynęła na popularność content marketingu. W zapomnienie odeszły precle, krótkie teksty, nienaturalnie wypełnione frazami kluczowe, które powstały wyłącznie z myślą o robotach indeksujących. Właściciele witryn internetowych zrozumieli, że na stronie właściwie zoptymalizowanej pod kątem SEO, należy publikować atrakcyjne oraz użyteczne treści, a słowa kluczowe powinny pojawiać się w tekstach w naturalnym kontekście oraz w rozsądnej liczbie. Na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania mogą bowiem liczyć obecnie strony, na których systematycznie pojawiają się interesujące, merytoryczne i wyczerpujące artykuły, uzupełnione o elementy graficzne, takie jak, np. zdjęcia. Właśnie dlatego marki, które swoje działania opierają na content marketingu, prowadzą na swojej stronie blogi eksperckie, Są to najczęściej artykuły poradnikowe powiązane tematycznie z branżą, w której działa firma.
Aktualizacja Google Panda – harmonogram