Google Pingwin — algorytm, którego głównym zadaniem jest ograniczenie widoczności w wynikach wyszukiwania, stron, do których prowadzą linki niskiej jakości. Pochodzące z tzw. stron zapleczowych lub z systemu wymiany linków.
Google Panda to rodzaj algorytmu, który powstał w kwietniu 2012 roku. Jest odpowiedzią Google na nieuczciwe praktyki (Black Hat SEO) związane z masowym spamem i, niezgodnym z regulaminem Google’a, pozyskiwaniem backlinków. Kolejna aktualizacja Pingwina doprowadziła do ograniczenia widoczności stron internetowych, do których odsyłały witryny niskiej jakości lub zdobyte, dzięki systemowi wymiany linków.
Na celowniku Google Pingwina są wszystkie linki odsyłające, które pojawią się na stronach zapleczowych. Są to witryny bez żadnej wartości dla użytkownika, najczęściej to po prostu farmy linków z tekstami sztucznie nasyconymi frazami kluczowymi. Inną praktyką niedozwoloną przez Google jest system wymiany linków między stronami. Przed powstaniem Pingwina takie praktyki były powszechne. Dzięki nim strona bardzo szybko mogła osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Wcześniej dla Google’a miała znaczenie liczba linków odsyłających, a nie ich jakość.
Wraz z pojawieniem się Pingwina backlinki pochodzące ze stron niskiej jakości powodują więcej szkody niż pożytku. Dodatkowo — Pingwin wyczulony jest na nienaturalny profil linków i sytuację, w której stronie przybywa duża liczba backlinków w krótkim czasie. Skuteczny link building opiera się dziś na wartościowych linkach. Takich, które pochodzą ze stron ze stron powiązanych z witryną, do której link odsyła; zróżnicowanych domen z długoletnią historią Innymi słowy, lepiej pozyskać kilka linków z portali wysoko ocenianych przez Google niż kilkanaście ze stron zapleczowych albo z systemu wymiany linków. Co więcej, działania takie mogą spowodować obniżenie pozycji strony internetowej, a nawet ograniczenie jej widoczności przez nałożenie kary od Google’a.