Grupa docelowa, nazywana również targetem, to zbiorowy “portret” potencjalnych klientów, najlepszych odbiorców reklamy lub oferty handlowej. Profil idealnego klienta powinien być wielowymiarowy — uwzględniać jego wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania, ale przede wszystkim problemy, potrzeby, oczekiwania i aspiracje takich osób.
Grupa docelowa (target, persona) — profil idealnego klienta, osoby, które są pożądanymi odbiorcami reklamy, konkretnej oferty lub contentu. Określając grupę docelową, należy uwzględnić zarówno uwarunkowania, demograficzne, jak i profil psychologiczny potencjalnych klientów. Ustalenie grupy docelowej to pierwszy krok w tworzeniu strategii marketingowej usługi lub produktu.
Im dokładniej zostanie określona grupa docelowa, tym większa szansa na sukces późniejszych działań marketingowych. Przykładowo, znajomość problemów i potrzeb potencjalnych klientów, pozwoli stworzyć indywidualną ofertę, która wzbudzi zainteresowanie jej odbiorców. Znajomość kanałów, z których korzysta grupa docelowa (mediów społecznościowych, platform internetowych, stron www), jest kluczowa, jeśli chodzi o dystrybucję tychże treści.
Tworząc grupę docelową, warto wzorować się na konkretnej postaci. Takiej z krwi i kości. Dobrym pomysłem będzie znalezienie takiej osoby wśród rodziny, przyjaciół lub znajomych. Jeśli jest to niemożliwe, za wzór może posłużyć fikcyjna postać, np. bohater filmu lub książki. To doskonały punkt wyjścia do stworzenia persony. Na szczęście, obecnie nie trzeba wróżyć z fusów, aby poznać swoich potencjalnych klientów. Z pomocą przychodzą narzędzia, takie jak Google Analytics i Statystyki Grup Odbiorców na Facebooku (jeśli prowadzisz fanpage swojej marki). Dzięki nim możesz się dowiedzieć, kto odwiedza Twoją stronę, ile ma lat, czym się interesuje, skąd do Ciebie trafił itd. Skarbnicą wiedzy są również media społecznościowe, a szczególnie grupy tematyczne. Co więcej, istnieje wiele platform, na których bardzo łatwo stworzysz swoją personę, np. personapp.io.