Guest blogging — publikowanie wpisów gościnnych na blogu. Działanie takie niesie ze sobą korzyści wizerunkowe, a także jest skutecznym sposobem na pozyskanie wartościowych backlinków. Artykuły gościnne zazwyczaj są bezpłatne. Chociaż niektórzy znani i cenieni blogerzy oferują możliwość opublikowania tekstu na swojej stronie odpłatnie.
Guest blogging, nazywane po polsku wpisami gościnnymi na blogu, to strategia, dzięki której dany twórca lub marka mogą dotrzeć do nowych odbiorców. Wpis gościnny, oprócz artykułu, zawiera również link do strony autora oraz jego biogram. Autor wpisu i właściciel strony, działają najczęściej w tych samych lub zbliżonych branżach. Niestety, młodzi twórcy rzadko mogą liczyć na bezpłatne wpisy u znanych blogerów. Guest blogging, z założenia, ma przynosić bowiem korzyści, zarówno autorowi wpisu, jak i właścicielowi strony, na której artykuł będzie opublikowany.
Wpis gościnny pozwala dotrzeć do nowych czytelników autorowi wpisu i właścicielowi strony, na której pojawi się taki artykuł. Żeby jednak tak się stało, obie strony powinny mieć wierne grono czytelników. Wspólna promocja zwiększa bowiem rozpoznawalność, co z kolei zwiększa ruch na stronie i sprawia, że blogi obu twórców stają się jeszcze bardziej popularne. Co więcej, wpis gościnny z linkiem, który odsyła do strony autora, wspiera pozycjonowanie takiej witryny. Oczywiście, pod warunkiem, że miejsce publikacji to domena z długą historią, wysoko oceniana przez Google’a.
Strona, na której zostanie opublikowany gościnny wpis, powinien być starannie wybrana. Co to oznacza w praktyce? Postaw na tematyczny blog wysokiej jakości. Zoptymalizowany pod SEO. Wypełniony wartościowym, interesującym i użytecznym contentem. Tak, jak wspominaliśmy, warto wybierać strony z długą historią, na które nigdy nie była nałożona kara od Google’a. Dobrze, gdy nie ma na nim zbyt wielu gościnnych wpisów, a jednocześnie jest często odwiedzany przez czytelników. Wystrzegaj się blogów, które w rzeczywistości są farmami linków. Każda strona wraz z linkiem odsyłającym przekazuje bowiem część swojej mocy, witrynie, do której odsyła. Jeśli blog, który wybierasz ma niski wskaźnik link juice i została uznana przez Google za mało wartościową witrynę, może to wpłynąć negatywnie na pozycję Twojej witryny. Wybieraj zatem blogi z topowych miejsc w wynikach wyszukiwania, które cieszą się zaufaniem zarówno Google’a, jak i czytelników.