Hiperłącze

Hiperłącze (ang. hyperlink) — link, który po kliknięciu przenosi na inną stronę internetową lub na konkretną podstronę tej samej witryny. Hiperłącza odgrywają kluczową rolę zarówno w linkowaniu wewnętrznym stron internetowych, jak i w link buildingu.

Hiperłącze — co to jest

Hiperłącze, nazywane również odsyłaczem, odnośnikiem lub linkiem, jest aktywnym elementem, który po kliknięciu przenosi do innego miejsca — innej domeny lub konkretnej podstrony w obrębie tej samej witryny. Hiperłącze przybiera najróżniejszą formę. Może zostać umieszczone .w tekście, grafice, a nawet w animacji.

Znaczenie hiperłącza w SEO i pozycjonowaniu

O linkowaniu wewnętrznym mówimy wówczas, gdy hiperłącza są rozmieszczone w obrębie jednej domeny. Dzięki przemyślanym rozmieszczeniu hiperłączy użytkownicy mogą się sprawnie poruszać po witrynie i bez problemu odnaleźć konkretną podstronę. Przejrzysta nawigacja sprzyja tworzeniu pozytywnych doświadczeń użytkowników (UX).Sprawia, że strona jest czytelna i funkcjonalna. Hiperłącza są drogowskazem także dla robotów indeksujących Google’a. Pomagają botom właściwie zindeksować witrynę oraz zrozumieć im zależności między poszczególnymi podstronami. Co więcej — profil linków odsyłających do konkretnej witryny (tzw. backlinków) to jeden z czynników rankingowych, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Hiperłącze przekazuje bowiem część mocy (juice link) witryny, na której znajduje się link, stronie, do której odnośnik odsyła. Hiperłącza umieszczone na stronach, które Google ocenia wysoko, wpływają zatem pozytywnie na pozycję strony internetowej, do której taki odnośnik kieruje.