JSON-LD jeden z formatów danych strukturalnych, dzięki którym boty indeksujące mogą zrozumieć, co znajduje się na stronie internetowej i czego ona dotyczy. Dane te znajdują się na stronie w postaci kodu JavaScript.

JSON-LD — co to jest

JSON-LD to format danych, które są implementowane dynamicznie w formie JavaScript lub jako osadzone jako widgety w systemie zarządzania treścią. Umieszczenie ich w kodzie strony, pozwala na lepsze zrozumienie zawartości witryny internetowej przez roboty indeksujące. JSON-LD to format danych zalecany przez Google.

JSON-LD — umiejscowienie

W przypadku, kiedy JSON-LD zostaną umieszczone w kodzie witryny jako kod JavaScript, dane te będą umieszczane między tagami <script>. Tag ten może zostać umieszczony zarówno między znacznikami <head></head>, a także w sekcji <body>. Co ważne, JSON-LD to dane, które nie pojawiają się między tekstem, który mogą zobaczyć użytkownicy odwiedzający stronę internetową. Dzięki temu łatwiej jest wskazać poszczególne elementy witryny.

Jak zaimplementować dane JSON-LD na stronie

W przypadku popularnych systemów do zarządzania treścią, wdrożenie danych strukturalnych jest stosunkowo proste. Wystarczy skorzystać z odpowiedniej wtyczki dostępnej w ramach używanego CMS-u. Jeśli natomiast korzystasz z innego systemu albo tworzysz witrynę od postaw, pomocnym narzędziem może okazać się asystent do oznaczania danych od Google’a lub generatora w postaci formularza, np. Son ld Generator od Hallanalysis.com.

Najlepsze podsumowanie

Graf wiedzy zbiera najważniejsze informacje związane z daną osobą, miejscem, czy zjawiskiem i wyświetla je po prawej stronie wyników wyszukiwania. Dane te są ściągnięte z wielu źródeł, które zostały uznane przez Google za wartościowe i wiarygodne.

Rozszerzenie wyników wyszukiwania

Graf wiedzy pozwala również zdobyć nowe informacje na temat obiektów, osób i zjawisk, które interesują użytkowników. Przykładowo, mogą to być jakieś nietypowe inspiracje twórców konkretnego filmu czy książki.

Graf wiedzy — funkcja

Graf wiedzy to system, który przybliża Google do stworzenia sztucznej inteligencji, która zrozumie intencje użytkownika i kontekst zapytania. A następnie dostarczy mu konkretnej, dokładnej odpowiedzi, a nawet pogłębi jego wiedzę na temat ludzi i otaczającego go świata.