Katalog stron (ang. web directory) — strona internetowa podzielona na kategorie tematyczne, w których znajdowały się linki do stron internetowych wraz z ich opisem.
Katalog stron internetowych, z angielskiego web directory, to witryna internetowa, na której zostały umieszczone linki do innych stron internetowych, podzielone tematycznie lub według branży. Wśród katalogów stron internetowych możemy znaleźć zarówno te ogólne, jak i te, które gromadzą niszowe witryny.
Jeszcze kilka lat temu, dodawanie witryny do katalogów stron internetowych było najprostszym, a jednocześnie najszybszym sposobem na pozyskanie wielu backlinków do pozycjonowanej witryny. Niestety, w Polsce katalogi stron internetowych zaczęły wyrastać, jak grzyby po deszczu i były tworzone wyłącznie pod SEO. W końcu doprowadziło to do tego, że większość katalogów została uznana przez Google za strony o niskiej jakości. Przełożyło się to również na profil linków odsyłających, które miały niski link juice. Innymi słowy, znaczenie takiego linka dla pozycjonowanej witryny było niewielkie. A jeśli dodatkowo, przyrost i profil backlinków z katalogów był nienaturalny, mogło to spowodować więcej szkody niż pożytku.
To, że katalogi stron straciły swoją moc, jeśli chodzi o pozycjonowanie, nie znaczy, że należy całkowicie spisać je na straty. Dodawanie stron do katalogów można potraktować jako działania uzupełniające. Strony tego typu nie powinny być natomiast głównym źródłem linków odsyłających. Lepszym rozwiązaniem będzie pozyskanie backlinków ze stron wysokiej jakości. Takich, na których publikowany jest interesujący i wartościowy content, który w jakiś sposób łączy się tematycznie z pozycjonowaną witryną.