Mem — satyryczna forma internetowa, łącząca obraz i tekst. Mem bazuje najczęściej na elementach związanych z szeroko pojętą popkulturą oraz historią internetu. Najpopularniejsze serwisy z memami to: demotywatory, kwejk oraz mem.pl
Mam to rodzaj komunikatu o charakterze humorystycznym lub sarkastycznym, który łączy w sobie obraz i dźwięk. Jest to forma stricte internetowa, a na jej popularność wpłynął rozwój sieci, a w szczególności mediów społecznościowych. Fenomeen memów przyczynił się do powstania memetyki. Koncepcji badania kultury i społeczeństwa na podstawie memów. Cechą charakterystyczną memu jest ich wirusowość, czyli masowe udostępnianie przez użytkowników internetu, głównie za pośrednictwem social media.
Memy doskonale wpisują się w koncepcje kartografii kulturowej. To teoria, która mówi, że ważniejsze od treści i formy przekazu jest to, co dany komunikat “robi” z odbiorcą. Wirusowymi stają się te memy, które wzbudzają skrajne emocje, te, które potwierdzają naszą wizję świata albo te, które zupełnie ją burzą. Dobry mem to również taki, z którym odbiorca albo określona grupa mogą się utożsamić, np. osoby, które dorastały w latach dziewięćdziesiątych albo te które miały młodsze rodzeństwo. Czy marki powinny umieszczać na swoich firmowych fanpage’ach memy. Odpowiedź brzmi: tak, ale sporadycznie i zawsze w kontekście, np. memy branżowe albo te, które są rodzajem RTM (real time marketingu).