Mikroformaty — to schematy mikrodanych. Zaleca się wdrożenie ich do kodu HTML witryny internetowej, aby jej elementy, były zrozumiałe dla robotów indeksujących. W definicji konkretnych elementów strony pomocny jest słownik, założony przez Google’a i dostępny pod adresem: schema.org.
Mikroformaty są rodzajem danych strukturalnych, dzięki którym możliwe jest dokładne opisanie poszczególnych elementów na stronie internetowej, w ten sposób, aby stały się one zrozumiałe dla robotów sieciowych (indeksujących) Google’a. Dotyczy to zwłaszcza różnego typu conentu (treści) w witrynie internetowej. Mikroformaty, umieszczone w kodzie HTML strony w postaci ściśle określonych znaczników HTML. Stanowią jeden z trzech sposobów na wdrożenie dodatkowych informacji. Pozostałe to mikrodane i RDF. Chociaż według oficjalnego oświadczenia giganta z Doliny Krzemowej, obecnie Google obsługuje tylko trzy rodzaje danych:mikrodane, JSON-LD i wspomniane już RDF.