Not provided — hasło, które pojawia się w raportach Google Analytics, zamiast fraz kluczowych, po których użytkownicy trafiają na stronę z organicznych wyników wyszukiwania. Ograniczenie to zostało wprowadzone przez Google’a w październiku 2011 roku, ku niezadowoleniu specjalistów SEO i analityków internetowych.
Not provided to funkcja w Google Analytics, której celem jest ukrycie słów kluczowych, które spowodowały, że użytkownik trafił na stronę internetową z naturalnych wyników wyszukiwania. Google tłumaczy, że taka decyzja jest podyktowana chęcią ochrony prywatności użytkowników wyszukiwarki. To ograniczenie zostało wprowadzone w pod koniec października 2011 roku. Wcześniej, frazy kluczowe były widoczne w raportach Google Analytics.
Czy ukrycie fraz kluczowych z organicznych wyników wyszukiwania, faktycznie chroni prywatność użytkowników wyszukiwarki? W działaniach Google’a dostrzec można brak konsekwencji. Przykładowo, frazy kluczowe, dzięki którym internauci trafiają na stronę internetową, nadal są widoczne w przypadku linków sponsorowanych Google Ads. Frazy, które generują ruch z wyszukiwarki są dostępne również w Google Search Console, a także w pasku przeglądarki, kiedy użytkownik wpisze zapytanie do wyszukiwarki. Co więcej — słowa kluczowe nie są powiązane do konkretnych użytkowników. A to oznacza, że not provided ma niewielki związek z ochroną prywatności użytkowników Google’a. Niestety, wydaje się, że na not provided to dopiero początek, jeśli chodzi o ukrywanie danych przez gigantów z Doliny Krzemowej.
W ramach kampanii Google Ads linki sponsorowane mogą się pojawić nie tylko w wynikach wyszukiwania Google’a, ale także na stronach internetowych, których administratorzy przystąpili do programu Google AdSense. Innym przykładem może być również link umieszczony w artykule sponsorowanym. Jest to tzw. backlink, który wspiera pozycjonowanie strony internetowej, do której prowadzi.