PageRank (PR)

pagerank

PageRank (PR)  algorytm Google’a, który pozwala ocenić jakość indeksowanej strony internetowej na podstawie liczby i wartości linków, które do niej odsyłają. PageRank był  tylko jednym z czynników decydujących o pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania Google’a.

PageRank (PR) — co to jest

PageRank, w skrócie PR, to mechanizm stworzony przez założycieli Google’a, którego nazwa pochodzi od jednego z nich — Larry’ego Page’a (choć mylnie uważa się, że pochodzi od angielskiego słowa page strona). Algorytm ten ocenia witrynę internetową na podstawie liczby oraz jakości backlinków, czyli linków, które do niej odsyłają. Wartość strony była oceniana w skali od 1 do 10. Im więcej backlinków  wysokiej jakości posiadała strona www, tym wskaźnik był wyższy.

PageRank Google — dawniej i dziś

PageRank powstał w 1998 roku, jeszcze w czasie, kiedy Larry’ego Page i Sergey Brina (założyciele Google’a) studiowali na Uniwersytecie Stanforda. Wskaźnik ten był dostępny jako dodatek w pasku narzędzi Google’a oraz w Google Webmaster Tools (obecnie Google Search Console). Z czasem algorytm ten stał się tylko jednym z czynników rankingowych, a jego znaczenie stopniowo malało. W 2009 roku informacje na temat algorytmu zniknęły z Google Webmaster Tools, choć jeszcze w 2013 algorytm został zaktualizowany. Usunięcie PageRank Google było jednak tylko kwestią czasu. I tak się faktycznie stało. Algorytm został oficjalnie usunięty z wyszukiwarki trzy lata później — w 2016 roku, choć patent PageRank wygasł dopiero w roku 2019. Choć dziś jakość i liczba linków mają znaczenie, nie ma jednego wskaźnika, który pozwoli na jednoznaczną ocenę strony, z której link pochodzi. Obecnie, o wartości strony www decyduje wiele czynników.

Optymalizacja strony internetowej — dobre praktyki

  • tworzenie treści z myślą o użytkownikach, z naturalnym nasyceniem fraz kluczowych,
  • systematyczne dodawanie conentu na stronę,
  • linkowanie wewnętrzne, przemyślana struktura linków,
  • dodawanie atrybutu alt (opisu alternatywnego) do obrazków, dzięki czemu boty mogą zrozumieć, co się na nich znajduje,
  • uzupełnienie kodu HTML strony o tzw. dane strukturalne, które dostarczają robotom Google dodatkowych informacji na temat strony internetowej.

Pin It on Pinterest