Payday loan — algorytm Google, który powstał, aby walczyć ze spamem oraz spamowymi zapytaniami, które dotyczyły takich haseł, jak kasyno, pożyczki, czy viagra.
Payday loan to aktualizacja Google, której celem jest walka z zapytaniami o charakterze spamerskim Algorytm szczególnie “wyczulony” jest na zapytania typu: “wypłata pożyczki”, “kasyno”, “viagra”, a także te o charakterze poronofraficznym.
Aktualizacja rankingu dla niektórych spamerskich zapytań miała miejsce w 2013 roku i została wdrożona nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale praktycznie na całym świecie. W USA dotyczyła ok. 0,4% zapytań, ale w przypadku zapytań tureckich, zanotowano wzrost aż o 4%. Zmiany te najbardziej uderzyły w branżę finansową oraz pornograficzną.
W 2014 roku, na przestrzeni zaledwie kilku miesięcy, pojawiły się dwie aktualizacje,
Payday loan 2.00 oraz Payday loan 3.00. Tym razem algorytm wziął pod lupę frazy kluczowe, na które powstawało wiele spamerskich stron internetowych, tzw. spammy queries phrase. Co jeszcze się zmieniło? Wcześniejsze aktualizacje były ukierunkowane na tzw. “twardy” spam, wprowadzone zmiany pozwoliły wychwycić natomiast również mniej agresywne tendencje spamerskie.
Powstanie algorytmu payday loan to jeden z elementów walki z tzw.Black Hat SEO, czyli praktykami, które są zabronione przez Google, a których celem jest osiągnięcie wysokiej pozycji w indeksie wyszukiwarki. Twórcy Google’a chcą dzięki temu chronić użytkowników wyszukiwarki przed treściami niskiej jakości, które często są również szkodliwe i nielegalne. Obok Payday loan pojawiły się również inne algorytmy, takie jak choćby Panda czy koliber, dzięki którym pozycja stron www niskiej jakości znacząco się obniżyła.