Personalizacja wyników wyszukiwania — dopasowanie wyników wyszukiwania do danego użytkownika na podstawie jego aktywności w internecie, adresu IP, lokalizacji, historii wyszukiwania oraz plików cookies.
Personalizacja wyników wyszukiwania jest możliwa, dzięki konkretnym informacjom, które zbiera Google na temat konkretnych użytkowników, takich jak lokalizacja usera, adres IP, odwiedzane strony internetowe i historia wyszukiwania. Rodzaj i okres przechowywanie tych informacji jest uzależniona od tego, czy internauta jest zalogowany na konto Google, czy nie.
Dane, które służą do spersonania wyników wyszukiwania, są przerywane w historii, która łączy się z osobistym kontem Google. W przypadku zalogowanego użytkownika, historia wyszukiwania jest przechowywana bezterminowo. Wyjątek stanowi sytuacja, w której użytkownik samodzielnie usunie historię wyszukiwania i wyłączy funkcję “historia online”.
Czy personalizacja wyników wyszukiwania jest możliwa, jeśli użytkownik nie jest zalogowany lub nie posiada konta Google? Tak, ale z racji na mniejszą liczbę gromadzonych informacji, również stopień personalizacji jest mniejszy. Takie informacje są przechowywane na serwerach Google’a, w anonimowych plikach cookies. Co więcej, jeśli użytkownik nie jest zalogowany, historia wyszukiwania będzie przechowywana tylko przez 180 dni. Istnieje jednak możliwość wyłączenia dostosowanie wyszukiwania.
Google zbiera różne typy danych na temat użytkowników, m.in. informacje o: