Phantom Google — algorytm, który zyskał taką nazwę, ponieważ początkowo gigant z Doliny Krzemowej, nie przyznawał się do nowej aktualizacji. Największe zmiany w indeksie wyszukiwarki, na skutek działania Phatoma, były dostrzegalne w lutym 2017 roku, chociaż część specjalistów SEO uważa, że ten tajemniczy algorytm zaczął działać nawet 4 lata wcześniej.
Phantom to jeden z najbardziej tajemniczych algorytmów Google. Swoją nazwę zawdzięcza temu, że w 2017 roku twórcy przeglądarki nie potwierdzili pojawienia się kolejnej aktualizacji. Z tych samych powodów specjalistom SEO trudno było ustalić, co tak naprawdę wpłynęło na wahania pozycji stron internetowych w indeksie wyszukiwarki. Wydaje się jednak, że ocena algorytmu miała charakter jakościowy, tzn. Phantom oceniał witryny pod kątem użyteczności dla internautów.
Choć trudno stwierdzić jednoznacznie, jakimi kryteriami kieruje się Phantom, algorytm kontroluje i analizuje duże serwisy, które cieszą się dużą popularnością, a co za tym idzie — użytkownicy często je odwiedzają i są na nich bardzo aktywni. Dodatkowo, Phantom sprawdza stronę internetową pod kątem UX-owym. Przykładowo, jeśli w serwisie znajdują się banery reklamowe, których użytkownik nie może zamknąć bez klikania w nie, na stronę www może zostać nałożona kara. Phantom “bada” content na stronie internetowe, a dokładnie, nasycenie fraz kluczowych w tekście. Jeśli treści są mało wartościowe, a liczba słów kluczowych, nienaturalna, aktualna pozycja strony może być zagrożona. Co ciekawe, według wielu specjalistów SEO, w początkowym okresie działania Phantoma, czasowy “awans” zaliczały strony, na których pojawiał się duplicate content.
Phantom I – maj 2013,
Phantom II – maj/czerwiec 2015,
Phantom III – listopad 2015,
Phantom IV – czerwiec/lipiec 2016,
Phantom V – luty 2017.