Referrer

Referrer (ang. refer odsyłać) — adres witryny internetowej, z której użytkownik został przekierowany przy pomocy odnośnika. Referrer jest przekazywany w nagłówku żądania HTTP.

Referrer — co to jest

Referrer, inaczej adres odsyłający, jest wysyłany w nagłówku żądania HTTP. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa refer, czyli odsyłać. Jak taki proces wygląda w praktyce? Kiedy użytkownik kliknie hiperłącze w przeglądarce internetowej, przeglądarka wysyła żądanie do serwera zawierającego docelową stronę internetową. Żądanie może zawierać informacje, które wskazuje ostatnią stronę, na której użytkownik był. Tę, z której nastąpiło przekierowanie. Innymi słowy, strona odsyłająca to adres URL poprzedniego elementu, który doprowadził do tego żądania. Na przykład odsyłaczem do zdjęcia to najczęściej strona HTML, na której ma zostać wyświetlone. Pole strony odsyłającej jest opcjonalną częścią żądania HTTP wysłanego przez przeglądarkę internetową do serwera www. Mówiąc prościej. Referrer to odsyłający adres URL, z którego użytkownik trafia na inną stronę docelową.

Referrer — błąd pisowni

Błędny zapis (referer) pojawił się w tekście źródłowym standardu. Jego autorem jest programista Phillip Hallama-Baker. „Referer“został następnie włączony do specyfikacji HTTP. Zapis z błędem ortograficznym utrwalił się, a termin w takiej formie został włączony nawet do RFC 1945. Dopiero współautor dokumentu Roy Fielding zauważył, że błąd nie został wykryty nawet przez systemy sprawdzające tekst pod kątem błędów ortograficznych. Zapis „referer” przyjął się i jest stosowany w branży podczas omawiania odsyłaczy HTTP; Jednak w niektórych specyfikacjach internetowych, takich jak Document Object Model, używane jest prawidłowe „referrer”.

Referrer a śledzenie użytkowników

Część witryn rejestruje referer. Powód jest prosty — ich właściciele chcą wiedzieć, z jakich stron pochodzi część ruchu. Jest to szczególnie istotne, gdy w ramach pozycjonowania, pozyskiwane są backlinki. Wiedza na temat tego, z jakich portali przychodzą użytkownicy, pozwoli zatem ocenić specjalistom SEO wartość takich backlinków dla pozycjonowanej strony. Informacje na temat adresów odsyłających dostępne są w Google Analytics oraz w większości płatnych narzędzi SEO.