SEA (Search Engine Advertising)

Rich snippets

SEA (Search Engine Advertising) – to skrót, który oznacza reklamę w wyszukiwarce. SEA w połączeniu z SEO tworzą SEM (Search Engine Marketing), który odnosi się do marketing w wyszukiwarce internetowej.

SEA - co to jest

SEA, skrót od Search Engine Advertising, to dział marketingu online; oznacza płatną formę reklamy w wyszukiwarkach, takich jak Google, Bing czy Yahoo. Reklamy są widoczne w SERP, czyli na stronie wyników wyszukiwania lub w witrynach, których administratorzy udostępnili przestrzeń reklamową. Taka reklamy składają się z tekstu i linka lub obrazu albo stanowią połączenie obu tych form. SEA należy do głównych źródeł dochodu dostawców wyszukiwarek.

SEA - cele i zalety

SEA jest najczęściej elementem szerszej kampanii — marketingowej (wizerunkowej lub sprzedażowej). Nadrzędnym celem reklamy w wyszukiwarce jest konwersja, czyli konkretne działanie, które wykona użytkownik, np. zakup, wypełnienie formularza, zapis na newsletter, pobranie pliku etc.Celem pośrednim, czyli takim, który ma doprowadzić do konwersji, jest zwiększenie ruchu na stronie. Oczywiście, chodzi o wartościowy ruch — takich użytkowników, którzy należą do grupy docelowej i są faktycznie zainteresowani produktami lub usługami, które oferuje reklamodawca. Dotarcie do tych osób jest możliwe, ponieważ SEA pozwala targetować użytkowników, zainteresowanych daną tematyką lub wpisujących w wyszukiwarkę konkretne zapytania. SEA pozwala bardzo szybko dotrzeć do potencjalnych klientów, bez oczekiwania na efekty pozycjonowania strony internetowej. Należy jednak pamiętać o tym, że jest to forma płatna i najważniejszym wskaźnikiem efektywności reklamy w wyszukiwarce zawsze jest ROAS, czyli zwrot z konkretnej kampanii lub nawet z konkretnej reklamy.

SEA a platformy reklamowe

Najpopularniejszą systemem typu SEA jest Google Ads. Platforma reklamowa należąca do giganta z Doliny Krzemowej. Google Ads pozwala kierować reklamy zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej (na stronach partnerskich w ramach programu Google AdSense). Są to zarówno reklamy tekstowe (linki sponsorowane), graficzne, jak i wideo. Chociaż inne wyszukiwarki, np. Bing, równiez oferują SEA, ich zasięg i popularność są nieporównywalnie mniejsze.