Search Engine Marketing (SEM) — marketing w wyszukiwarce, którego celem jest promocja strony internetowej i zwiększenie jej widoczności, zarówno w płatnych, jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce internetowej to szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony, a co za tym idzie — także ruchu w witrynie internetowej. Na SEM składa się: SEO, czyli optymalizacja strony, pozycjonowanie, a także PPC, czyli Pay per click. Search Engine Marketing to zatem kompleksowe podejście, które pozwala pozyskać klienta, który poszukuje produktów lub usług w internecie. W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że:
SEO — w tym przypadku oznacza zarówno optymalizację witryny, jak i jej pozycjonowanie. W przeciwieństwie do reklam PPC, pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu. PPC — czyli kampania w płatnych wynikach wyszukiwania — Google Ads (linki sponsorowane).
Z wyszukiwarki Google korzysta 97% polskich internautów. Widoczność w wynikach wyszukiwania to zatem szansa na dotarcie do potencjalnych klientów, bez względu na to, czy chodzi o małą, lokalną firmę, czy duży biznes Co więcej, zarówno pozycjonowanie, jak i reklama typu PPC pozwala dotrzeć do ściśle określonych osób, na różnym etape lejka sprzedażowego. Przy tym SEM jest dużo tańszą formą promocji niż reklama zewnętrzna albo reklama w środkach masowego przekazu.