Search Engine Marketing (SEM)

Search Engine

Search Engine Results Page (SERP, wyniki wyszukiwania) — strona z wynikami wyszukiwania, która pojawia się po wpisaniu przez użytkownika konkretnego zapytania w okno wyszukiwarki. Wyniki te dzielą się na naturalne (organiczne) oraz płatne.

Search Engine Results Page — co to jest

Search Engine Results Page (w skrócie SERP) to angielski termin, który oznacza stronę z wynikami wyszukiwania; odpowiedź na zapytanie użytkownika, który poszukuje w internecie konkretnych informacji za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej. Najwięcej użytkowników, zarówno w Polsce, jak i na świecie, korzysta z wyszukiwarki Google.

Search Engine Results Page — rodzaje wyników wyszukiwania

Na stronie wyników wyszukiwania Googla’a znajdują się zarówno wyniki organiczne, czyli strony, które dzięki pozycjonowaniu zajmują wysoką pozycję na daną frazę kluczową, jak i rezultaty płatne. Do tych ostatnich zaliczamy linki sponsorowane Google Ads (nad wynikami organicznymi) oraz reklamy produktowe, czyli Google Shopping. Ten rodzaj płatnych wyników stanowi połączenie reklamy graficznej i tekstowej. Jeśli użytkownik poszukuje jakiegoś produktu, zobaczy kilka reklam, które będą zawierać zdjęcie, cenę oraz dodatkowe informacje o produkcie. Po kliknięciu w taką reklamę, internauta zostanie przeniesiony na stronę produktu w sklepie internetowym.

Search Engine Results Page — od czego zależą rezultaty wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania w dużym stopniu zależą od lokalizacji użytkownika. Inne wyniki zobaczy warszawiak, który szuka fryzjera, a inne mieszkaniec Krakowa. Wszystko zależy bowiem od lokalizacji użytkownika. W takim przypadku wyświetlą się też wyniki z mapami Google’a. Duże znaczenie ma również to, czego dana osoba szuka. Przykładowo, jeśli zapytanie dotyczy malarstwa, wyświetlą się również graficzne rezultaty. Jeśli natomiast ktoś poszukuje informacji na temat znanych osób, wydarzeń i miejsc, pojawią się wyniki wyszukiwania w postaci tzw. grafów wiedzy. Dzięki nim internauta otrzymuje najważniejsze informacje już z poziomu wyników wyszukiwania, bez konieczności przechodzenia na stronę docelową.