SSL (Secure Socket Layer) — protokół, który pozwala na bezpieczne przesyłanie danych w internecie. Pierwszy tego typu protokół powstał w 1994 roku, w firmie Netscape. Mimo upływu prawie 30 lat, protokół SSL nadal jest używany, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo w prosty i skuteczny sposób.
SSL to skrót od Secure Socket Layer. Certyfikat SSL stanowi część protokołu HTTPS. Protokół ten umożliwia transmisję zaszyfrowanych danych między przeglądarką a serwerem witryny internetowej. A co za tym idzie — zwiększa bezpieczeństwo użytkowników takiej strony internetowej.
Certyfikat SSL jest niezbędny wszędzie tam, gdzie internauci muszą podać poufne dane, takie jak hasło, numer konta bankowego, dane karty kredytowej, dane teleadresowe. Strona, która nie ma tego typu zabezpieczeń, staje się łatwym łupem dla cyberprzestępców, którzy mogą zdobyć poufne dane i wykorzystać je przeciwko klientom firmy. Taka sytuacja zniszczyć nieodwracalnie zaufanie do marki, a w skrajnych przypadkach, nawet zrujnować firmę. Właśnie dlatego o certyfikat SSL powinni zadbać przede wszystkim właściciele sklepów internetowych, twórcy kursów online i wszyscy, którzy wymagają od swoich klientów podawania poufnych danych
Certyfikat SSL (lub jego brak) to jeden z czynników rankingowych Google’a. Innymi słowy, witryny internetowe bez tego zabezpieczenia są uważane za niegodne zaufania, a nawet — za niebezpiecznie. Oznacza to, że nawet najlepszemu specjaliście SEO, trudno będzie wypozycjonować taką witrynę. Co więcej, brak certyfikatu SSL oznacza duży wskaźnik odrzuceń, mniejszy ruch i niski współczynnik konwersji. Serwisy bez odpowiedniego zabezpieczenia (szczególnie te, w których odbywają się transakcje), są oznaczane jako niezabezpieczone, co wzbudza nieufność użytkowników. Internauci mogą bardzo łatwo sprawdzić, czy dana strona ma certyfikat SSL. Wówczas jej adres zaczyna się od https; w innym przypadku jest to http, a internauta dowiaduje się, że “połączenie nie jest bezpieczne”.
HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) – to szyfrowany odpowiednik protokołu HTTP. HTTPS szyfruje dane przy pomocy protokołu SSL lub TSL. Ten rodzaj zabezpieczenia zmniejsza ryzyko przechwycenia danych lub ich zmiany w czasie przesyłania.
HTTPS to skrót od angielskiego terminu Hypertext Transfer Protocol Secure, czyli szyfrowanego protokołu, który jest rodzajem zabezpieczenia przeciwko próbom przechwycenia danych lub ich zmiany. HTTPS szyfruje dane za pomocą protokołu SSL lub nowszego protokołu – TSL. Przeciwieństwem HTTPS jest HTTPS, który nie szyfruje połączenia i przesyłania danych na stronie internetowej. Wywołanie protokołu HTTPS zaczyna się od https://. Natomiast sygnał, że strona nie jest szyfrowana, to wywołanie, które zaczyna się od http://.
Jeszcze do niedawna obowiązek wprowadzenia zabezpieczeń w postaci protokołu HTTPS mieli webmasterzy stron, które przesyłały dane osobiste użytkowników, takie jak adres, numer konta, czy karty kredytowej. Dotyczyło to przede wszystkim stron internetowych sklepów internetowych, banków, i serwisów aukcyjnych. Przechwycenie takich informacji było bowiem katastrofalne w skutkach. Obecnie protokół HTTPS jest już praktycznie standardem. Wpłynął na to zapewne fakt, że witryny, które nie gwarantują ochrony w czasie przesyłania danych, będą miały trudności w osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.