System wymiany linków (SWL)

System wymiany linków (SWL) — wszystkie działania, których celem jest manipulowanie pozycją strony w indeksie wyszukiwarki Google, dzięki pozyskaniu dużej liczby backlinków w nieuczciwy sposób. Mechanizm taki jest niezgodny z zasadami Google’a.

System wymiany linków — kiedyś

Jeszcze do niedawna systemem wymiany linków nazywano wyłącznie specjalne platformy, które pozwalały na pozyskanie dużej liczby linków odsyłających do pozycjonowanej strony, w bardzo krótkim czasie. Zazwyczaj takie backlinki były publikowane automatycznie na witrynach typu presell page. Strony te powstały wyłącznie w tym celu, a tekst, który na nich publikowano, stanowiły połączenie bezwartościowej treści, nasyconej frazami kluczowymi i linków odsyłających. Systemy takie możemy podzielić na:

  • statyczne – publikują identyczne backlinki na takich samych witrynach,
  • dynamiczne – są to losowe linki, które umieszczone są na przypadkowych stronach internetowych; zdarza się, że witryna bywa tematycznie powiązana ze stroną, do której odsyła.

System wymiany linków — obecnie

W Google Search Console możemy znaleźć listę działań uznawanych przez giganta z Doliny Krzemowej za system wymiany linków. Są to wszelkie próby manipulowania rankingiem PageRank, takie jak:

  • kupowanie lub sprzedawanie linków, które przekazują PageRank,
  • duża liczba artykułów sponsorowanych z linkami w kotwicy,
  • umieszczenie backlinka jako warunek korzystania z danej usługi,
  • linki z niskiej jakości katalogów stron,
  • reklamy tekstowe, które przekazują PageRank,
  • spamowanie stopki,
  • komentarze z zoptymalizowanymi linkami w treści lub podpisie.

W Google Search Console możemy przeczytać jednocześnie, że najlepszym sposobem na otrzymanie naturalnych backlinków wysokiej jakości, jest publikowanie wartościowych treści na pozycjonowanej stronie internetowej.

Korzystanie z systemu wymiany linków — konsekwencje

Konsekwencją korzystania z systemu wymiany linków może być nałożenie filtra lub bana. To kara, która skutkuje ograniczeniem widoczności strony WWW, a w skrajnych sytuacjach — całkowitym usunięciem witryny z indeksu Google’a.