TrustRank — wskaźnik wprowadzony przez właścicieli wyszukiwarki Yahoo, który odzwierciedla poziom zaufania wyszukiwarki do witryny internetowej; stanowi alternatywę dla PageRank, którego twórcą jest Google.
TrustRank to owoc pracy Jana Pedersena z Yahoo i grupy naukowców z Uniwersytetu Stanforda. Jego twórcy określają algorytm jako jedno z najskuteczniejszych wskaźników, które pozwala ocenić poziom zaufania wyszukiwarki do danej strony internetowej. Innymi słowy, dzięki TrustRank bezwartościowe i spamerskie witryny, nie mają szans na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
TrustRank ocenia daną stronę internetową na podstawie linków przychodzących i wychodzących. Im więcej backlinków, które pochodzą z wartościowych stron, takich, które cieszą się zaufaniem wyszukiwarki, tym wskaźnik będzie wyższy. Tak samo sprawa wygląda w przypadku linków wychodzących. Warto wiedzieć, że część pierwszych wyników jest oceniona przez specjalistyczny zespół, powołany do tego celu. Na podstawie oceny pierwszych 200 rezultatów, algorytm ocenia pozostałe.
Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają sprawdzić TrustRank danej witryny internetowej, np.Trust Rank Checker. Nie dla wszystkich specjalistów SEO, ocena algorytmu ma odbicie w rzeczywistości. Generalnie, opinie w środowisku SEO są mocno podzielone. Dla niektórych SEO-wców, Trust Rank jest ważnym czynnikiem przy ocenie strony WWW pod kątem pozyskania backlinków, dla innych, Trust Rank, nie jest żadnym wyznacznikiem. Wpływ na to ma zapewne stanowisko Google’a. W oficjalnym komunikacie pracownicy giganta z Doliny Krzemowej stwierdzili, że Trust Rank nie jest przez nich wykorzystywany. Wydaje się to oczywiste, z racji tego, że jest to algorytm stworzony przez konkurencję. A to oznacza, że Trust Rank nie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google’a — najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie.