White paper — to rodzaj raportu firmowego, który dotyczy działalności przedsiębiorstwa. Zazwyczaj oparty jest na twardych danych, które mają ukazać przewagę konkurencyjną i zachęcić potencjalnych klientów do współpracy.
White paper to oficjalny dokument zawierający dane (najczęściej z jakiegoś konkretnego obszaru działalności firmy). Taki raport powinien mieć charakter informacyjny, a nie — bezpośrednio sprzedażowy. “Sprzedawać” mają bowiem same dane, które są w nim zaprezentowane. Dobry White paper przypomina rozprawę naukową, wykorzystuje tabele, wykresy; przy jego tworzeniu należy korzystać z pewnych źródeł. Takich, których wiarygodność można zweryfikować.
Według Gordona Grahama wyróżniamy trzy rodzaje takich raportów:
Pierwszy z nich bazuje na danych technicznych firmy. Idealnie sprawdza się w przypadku branżowych liderów. Truskawkowy ma natomiast formę listy, która pozwala wypunktować najważniejsze cechy (a co za tym idzie, korzyści), które posiada produkt lub usługa. Dzięki takiej formie potencjalny klient może błyskawicznie zapoznać się z najważniejszymi informacjami. Takimi, które wpłyną na jego decyzje. Czekoladowy White paper to praktyczne, obrazowe przykłady rozwiązań, które zadziałały u klientów. Taki raport można stworzyć, np. z case study.
White paper trafi do wymagających klientów. Takich, którzy decyzję o zakupie podejmują na podstawie twardych danych, a nie marketingowych sloganów. Raporty to idealny content, jeśli firma chce trafić do klienta B2B. White paper sprawdzi się doskonale również na branżowych portalach, takich jak LinkedIn. Dzięki White paper firma buduje pozycję eksperta i wzmacnia swoją wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. Co więcej, jeśli raport jest naprawdę interesujący, może być udostępniany przez użytkowników i stać się viralem.