Webinarium (Webinar) – transmisja audiowizualna o charakterze edukacyjnym. Prowadzona za pośrednictwem technologii webcast, która pozwala na interakcję między prowadzącym a uczestnikami.
Webinarium, nazywane też webinarem, to rodzaj szkolenia internetowego, z wykorzystaniem technologii webcast, która umożliwia komunikację między szkoleniowcem a uczestnikami w czasie rzeczywistym. Należy jednak odróżnić webinar od wideokonferencji. Choć wideokonferencja może być webinarem, nie każdy webinar jest wideokonferencją. Obecnie, najpopularniejszą formą webinaru jest ten, w którym szkoleniowiec prowadzi transmisję na żywo, a uczestnicy komunikują się z nim na czacie. Chociaż istnieją oczywiście webinary, w których uczestnicy mają podłączoną kamerę i mogą komunikować się w ten sposób, zarówno z innymi uczestnikami, jak i prowadzącym.
Większość webinarów ma charakter edukacyjny. Darmowe szkolenia są najczęściej po to, aby zwiększyć rozpoznawalność marki, zbudować pozycję eksperta w swojej branży, ale przede wszystkim — żeby stworzyć bazę leadów (potencjalnych klientów). Skuteczny webinar powinien poruszać kwestie interesujące dla odbiorców i być źródłem rzetelnej wiedzy, którą potencjalni klienci mogą wykorzystać w praktyce. Choć bezpłatne szkolenia mają zachęcić do skorzystania z płatnych usług lub produktów, nachalna sprzedaż (bez wartości w postaci wiedzy), przyniesie odwrotny skutek.
W internecie jest wiele platform, które umożliwiają prowadzenie webinarów. Powoli są one jednak wypierane przez Facebooka i jego transmisję na żywo. Żeby poprowadzić webinar na tym portalu, wystarczy kamerka internetowa, mikrofon i dostęp do internetu, czyli wszystko, co posiada najzwyklejszy laptop. Co więcej — dzięki reklamie na Facebooku prowadzący może dotrzeć do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane udziałem w takim szkoleniu. Dobrym rozwiązaniem jest zaproszenie na webinar również innych szkoleniowców. To szansa na darmową promocję wydarzenia wśród nowych odbiorców.