Depozycjonowanie, z angielskiego negative SEO — technika polegająca na obniżeniu pozycji strony internetowej. Depozycjonowanie dotyczy z reguły stron konkurencyjnych, czyli takie, które walczą o widoczność w wynikach Google na te same frazy kluczowe
Depozycjonowanie (negative SEO) – wszystkie działania, które mają na celu obniżenie pozycji witryny (lub jej konkretnych podstron) w wynikach wyszukiwania. Praktyki te dotyczą najczęściej konkurencyjnych witryn i są niezgodne z zasadami najpopularniejszych wyszukiwarek, m.in. Google. Za pozycjonowanie rozumiane pozytywnie można uznać pozycjonowanie konkurencyjnej witryny, w wyniku czego “wyprzedza” ona swoją rywalkę. Co oznacza, że ją depozycjonuje.
Depozycjonowanie może być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Pierwsze to tzw. White Hat SEO, drugie nazywane jest w branży Black Hat SEO. Białe SEO to praktyki zgodne z zasadami Google oraz internetowego savoir-vivre’u. Zaliczamy do nich m. in.
Niestety, depozycjonowanie ma także swoją ciemną stronę. Czarne SEO to nieuczciwe techniki surowo zakazane przez Google. Zaliczamy do nich m.in.
Profesjonalne agencje SEO nie stosują depozycnowania w oparciu o Black Hat SEO. Walka o topowe pozycje w wynikach wyszukiwania powinna być oparta na uczciwych zasadach.