Filtr Google – rodzaj kary nakładanej przez Google za działania niezgodne z regulaminem tej wyszukiwarki. Nałożenie filtru skutkuje spadkiem pozycji strony www na konkretne frazy kluczowe, a w przypadku nagminnego stosowania Black Hat SEO, usunięciem witryny z indeksu Google’a.
Filtr google jest to kara przez Google’a za działania niezgodne z regulaminem tego światowego giganta. Takie, które mają na celu uzyskanie przez stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w nieuczciwy sposób. Jest to próba manipulowania indeksem, a takie praktyki nazywane są Czarnym SEO (ang. Black Hat SEO).
Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów: algorytmiczny i ręczny (nazywany też karą ręczną). Ten pierwszy nakładany jest przez pracowników Google, a informację o nałożeniu takiej kary znajdują się w Google Search Console (dawniej: Narzędzia dla Webmasterów), a dokładniej w zakładce “działania ręczne”. Filtr algorytmiczny to kara nakładana automatycznie, przez roboty Google. Istnieje również inny podział — ze względu na zasięg kary. W tym przypadku można wyróżnić filtr całościowy i częściowy. Ten pierwszy skutkuje brakiem widoczności na wszystkie frazy kluczowe, częściowy — jak sama nazwa mówi — dotyczy tylko wybranych słw kluczowych.
Wszystko zależy od przyczyny nałożenia kary. Jeśli problem dotyczy elementów lub działań na stronie internetowej, wystarczy wprowadzić zmiany w obrębie witryny i zgłosić ją do ponownej weryfikacji. W przypadku kary ręcznej może to potrwać od miesiąca do kilku miesięcy. O wiele bardziej problematyczny jest filtr algorytmiczny, ponieważ bardzo trudno znaleźć przyczynę nałożenia kary przez roboty Google.