White Hat SEO (przeciwieństwo Black Hat SEO) — to działania zgodne z zasadami Google’a, których celem jest optymalizowanie strony, w taki sposób, aby osiągnęła wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
White Hat SEO, inaczej “białe SEO”, to praktyki zgodne z zaleceniami Google’a dla webmasterów; dotyczą optymalizacji, a docelowo — pozycjonowania strony internetowej. Innymi słowy, Black Hat SEO to przygotowanie witryn w taki sposób, aby stała się atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów indeksujących.
Najważniejszą kwestią, jeśli chodzi o Black Hat SEO, jest publikowanie interesujących, wyczerpujących treści, które będą jednocześnie zoptymalizowane pod SEO (nagłówki, frazy kluczowe, struktura adresów URL, linkowanie wewnętrzne). Dotyczy to również pozostałych elementów na stronie internetowej, np. grafik (uzupełnienia atrybutu alt obrazków); a także innych tagów witryny internetowej, takich jak tytuł i metaopis. Ważnym elementem White Hat SEO jest również przemyślany link building, czyli budowanie naturalnego profilu linków prowadzących do strony.
White Hat SEO to uczciwe działanie, zgodne z wytycznymi Google’a. Techniki Black Hat SEO to natomiast próba “obejścia systemu”, oszukania robotów indeksujących i użytkowników. Dzięki Black Hat SEO witryna może szybko znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania, ale również bardzo szybko z niego spaść. Google walczy bowiem z tego typu praktykami. Nakłada na nieuczciwych administratorów stron, kary, które ograniczają widoczność strony w wynikach wyszukiwania. White Hat SEO to proces, długotrwałe i systematyczne działania, które mogą zapewnić stronie internetowej stabilną pozycję w indeksie wyszukiwarki, bez naginania jej regulaminu.