Aktualizacja BERT a SEO — co się zmieni

Pod koniec 2019 roku Google wprowadził nową aktualizację o wdzięcznej nazwie BERT, czyli Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Pojawienie się tego algorytmu wywołało spore poruszenie w branży SEO. Nic dziwnego — BERT to największa aktualizacja od 5 lat. Czy to oznacza, że czeka nas rewolucja w pozycjonowaniu? Jak BERT wpływa na indeks wyszukiwarki? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Aktualizacja BERT a SEO — co się zmieni

Zapytaj o ofertę

Zanim pojawił się BERT

BERT jest uznawany przez specjalistów SEO za naturalną kontynuację RankBrain, aktualizacji wprowadzonej przez Google w 2015 roku. Algorytm ten wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby dopasowywać wyniki wyszukiwania dla frazy wpisywanej przez internautę. Wraz z pojawieniem się RankBrain, Google zaczął kłaść większy nacisk na intencje użytkownika. Algorytm zaczął zbierać dane na ich temat, uczył się wprowadzonych zapytań, analizował czas spędzony na konkretnych stronach. A wszystko po to, aby lepiej zrozumieć niuanse języka użytkowników wyszukiwarki. Wdrożenie BERTA, nie oznacza, że RankBrain zniknie. Aktualizacja sprzed paru miesięcy to niewątpliwie kolejny krok, który w niedalekiej przyszłości pozwoli na wyeliminowanie różnic między tym, w jaki sposób witrynę internetową odczytują użytkownicy wyszukiwarki, a jak robią to boty indeksujące.

Aktualizacja Google BERT— co to jest

Aktualizacja Google BERT— co to jest

Jak już wspominaliśmy, Bidirectional Encoder Representation from Transformers, w skrócie BERT, to rodzaj sztucznej inteligencji opartej na sieci neuronowej, której zadaniem jest przetwarzanie języka naturalnego na język maszyn. Choć może wydawać się to nieco skomplikowane, w praktyce sprowadza się to do jednego. Chodzi o to, aby język, którym posługuje się użytkownik korzystający z wyszukiwarki, nie różnił się od naturalnej mowy. Jak było do tej pory? Algorytm wyszukiwarki analizował słowo po słowie, przez co kontekst całego zapytania nie był dla bota zrozumiały. A to z kolei powodowało, że rezultaty wyszukiwania, które otrzymywał użytkownik, nie zawsze były trafne. Nowy algorytm Google’a pozwoli na lepsze zrozumienie złożonych zapytań, co z pewnością poprawi trafność wyników wyszukiwania. BERT potrafi bowiem zinterpretować frazy, które zawierają elementy dotąd niezrozumiałe, takie jak zaimki i partykuły. Co więcej, algorytm ma się przyczynić do lepszego zrozumienia fraz zapisanych zgodnie z zasadami gramatyki danego języka. A to oznacza, że BERT-a czeka nie lada wyzwanie w postaci interpretacji zawiłości koniugacyjno-deklinacyjnych naszego jeżyka. Jak algorytm poradzi sobie z odmianą przez liczby, rodzaje, przypadki, czasy i tryby, skoro niejeden obcokrajowiec już na tym poległ? Czas pokaże. Podsumowując, algorytm BERT ma przyczynić się do zrozumienia:

  • zapytań sformułowanych zgodnie z zasadami gramatycznymi danego języka,
  • intencji wyszukującego,
  • kontekstu wpisanego zapytania.
BERT — nowa aktualizacja Google’a a SEO
BERT — nowa aktualizacja Google’a a SEO

BERT — nowa aktualizacja Google’a a SEO

W oficjalnym komunikacie Google możemy przeczytać, że zmiany, związane z aktualizacją algorytmu, dotyczą 10% wyników wyszukiwania. A to oznacza, że BERT zadziała w przypadku 1 na 10 zapytań. Nie da się ukryć, że są to już poważne liczby. Choć część specjalistów SEO podchodzi do tych deklaracji z rezerwą. O które zapytania może chodzić?

Najbardziej oczywista odpowiedź brzmi — frazy typu long tail, czyli te wielowyrazowe. Nie jest to jednak wyłączne kryterium. Dla algorytmu kluczowa jest również częstotliwość wyszukiwań takiej frazy. Czy nowy aktualizacja Google’a to przełomowe narzędzie? SamI twórcy BERT-a studzą zapał niektórych specjalistów SEO. Na oficjalnym blogu Google’a możemy przeczytać, że algorytmowi daleko jeszcze do zrozumienia naturalnej ludzkiej mowy w 100%. Aktualizacja jest przez nich traktowana raczej jako kolejny krok na drodze do tego celu. Być może zastanawiasz się, jak przygotować się na przyjęcie BERA. Możemy jedynie powtórzyć za ekspertami Google’a. Najlepszym sposobem na to, aby BERT pokochał Twoją stronę, jest systematyczne publikowanie interesującego, contentu. Takiego, który będzie zgodny z zasadami języka polskiego, a jednocześnie dostarczy odpowiedź na konkretne pytania użytkowników. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, aby BERT wyróżnił Twoją stronę jako tzw. Featured snippets, czyli polecany fragment z wypowiedzą. Jest to tzw. pozycja zerowa, która pojawia się (najczęściej w formie ramki) nad wynikami wyszukiwania.

Aktualizacja BERT a pozycjonowanie

Czas pokaże, jak nowy algorytm Google’a wpłynie na pozycję stron internetowych i trafność wyników wyszukiwania. Chociaż Google, co jakiś czas dostarcza nam sporo emocji, jedno pozostanie niezmienne. Dobre treści zawsze się obronią. Twórz je zawsze z myślą o użytkownikach, a możesz być pewien, że BERT stanie się Twoim sprzymierzeńcem w drodze na szczyt wyników wyszukiwania.

Zapytaj o ofertę

Popularne wpisy:

ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments