Co to jest współczynnik konwersji i jak go zwiększyć?
Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych wskaźników, jeśli chodzi o firmy, które działają w internecie. Dlaczego warto go optymalizować i czym właściwie jest współczynnik konwersji? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.
Współczynnik konwersji — co to jest
Konwersja to określone działanie użytkownika strony internetowej. Takie, które jest pożądane z punktu widzenia biznesowego. Jak się pewnie domyślasz, wszystko zależy od celu, który firma chce osiągnąć. Dla właściciela sklepu internetowego konwersja to zakup, dla firmy usługowej, wysłanie przez potencjalnego klienta zapytania, a dla blogera — komentarz pod artykułem. Konwersja uzależniona jest również od konkretnych działań marketingowych. Przykładowo, jeśli firma prowadzi kampanię w wynikach wyszukiwania (Google Ads), i 1000 osób kliknie w reklamę, a 20 z nich wyśle zapytanie, współczynnik konwersji to 2%. Współczynnik konwersji to wskaźnik procentowy — stosunek osób, które wykonały pożądaną akcję, w stosunku do tych, które odwiedziły stronę, zobaczyły reklamę itd.
Współczynnik konwersji — jak go obliczyć
Obliczenie współczynnika konwersji jest bardzo proste. Wystarczy podzielić liczbę osób, które wykonały pożądaną akcję przez liczbę użytkowników, którzy byli na Twojej stronie. Przykładowo, jeśli dziennie Twój sklep internetowy odwiedza 200 osób, a zakupy robią 4 osoby, to współczynnik konwersji wynosi 2%.
Współczynnik konwersji — dlaczego warto go mierzyć
Wskaźnik konwersji pozwoli Ci ocenić, które działania marketingowe są najbardziej opłacalne. Dzięki niemu możesz porównać, czy bardziej opłaca Ci się inwestować w pozycjonowanie, reklamę na Facebooku, czy w Google Ads. Oczywiście współczynnik konwersji to tylko jeden z czynników, który warto wziąć pod uwagę, jeśli chcesz jeszcze lepiej zarządzać budżetem.
Optymalizacja współczynnika konwersji — od czego zacząć
Optymalizacja współczynnika konwersji powinna być jednym z priorytetów każdego przedsiębiorcy, który prowadzi swój biznes w sieci. Jak to zrobić? Pierwszym krokiem powinna być analiza. Sprawdź, na którym etapie ścieżki zakupowej potencjalny klient rezygnuje z kontaktu lub z zakupu. Pomoże Ci w tym Google Analytics i Hotjar. Dzięki temu drugiemu narzędziu zostaną nagrane sesje użytkowników, a Ty zobaczysz, co zwróciło uwagę użytkowników, w co klikali, a z czym mieli problem.Zwróć szczególną uwagę na stronę wyjścia, jeśli będzie to strona z informacją o metodach płatności lub dostawy, może warto wprowadzić nowe opcje. Czasem powodem niskiego współczynnika są błędy UX-owe (niewidoczny koszyk, mylące wezwania do działania, nieczytelna strona lub niezrozumiała oferta. Z kolei, jeśli ruch na stronie jest duży, ale współczynnik konwersji stosunkowo niski, pomyśl o lepszym sprecyzowanej grupy docelowej i kreacji reklamowej (Facebook Ads) lub fraz kluczowych (Google Ads, pozycjonowanie). Innym sposobem na zwiększenie współczynnika konwersji są działania remarketingowe, czyli skierowanie komunikatu do osób, które były na stronie, ale wyszły z niej bez konwersji. Spróbuj np. odzyskać porzucone koszyki, proponując rabat lub darmową dostawę.
Mikrokonwersje, czyli małymi krokami do dużej sprzedaży
Oprócz konwersji, analizuj również mikrokonwersje, czyli akcje użytkowników, które w przyszłości mogą doprowadzić do konwersji. Może to być np. dodanie produktu do listy życzeń, zapis na newsletter, obejrzenie filmu, polubienie fanpage’a itd. To właśnie dzięki mikrokonwersjom stopniowo zwiększasz zaufanie do swojej marki. A tzw. lead, czyli potencjalny klient jest coraz bliżej decyzji o zakupie lub kontakcie z Twoją firmą. Co więcej, dane o mikrokonwersjach możesz wykorzystać do spersonalizowania działań marketingowych. To kolejny sposób, by zwiększyć współczynnik konwersji, np. wyświetlając użytkownikowi produkty, które oglądał, z informacją o promocji (remarketing dynamiczny).
Współczynnik konwersji – podsumowanie
Nie ma mowy o skutecznych działaniach marketingowych bez dogłębnej analizy. Współczynnik konwersji to jeden z tych wskaźników, które warto optymalizować, aby promocja Twojej firmy w internecie stała się inwestycją, a nie wydatkiem.
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu