Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
O tym, że stworzenie strony internetowej to dopiero początek wydatków, nikogo nie trzeba przekonywać. Bez ruchu i sprzedaży w witrynie, pieniądze, które włożyłeś w swój biznes nigdy się nie zwrócą. Żeby Twoja strona zaczęła generować zyski, musisz w nią zainwestować. Chodzi jednak o to, aby ta inwestycja nie tylko się zwróciła, ale również stała się opłacalna i to jak najszybciej. Właśnie dlatego na początku warto zadbać o widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. No dobrze, ale ile właściwie kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?
Cena pozycjonowania, czyli za co właściwie płacisz?
Pozycjonowanie składa się z kilku etapów, a każdy z nich to określona liczba godzin konkretnego specjalisty. SEO-wiec to osoba, która tworzy strategię oraz zleca poszczególne zdania konkretnym osobom. Koszt pozycjonowania jest zatem sumą roboczogodzin każdego członka zespołu.
Audyt SEO
W przypadku audytu SEO cena waha się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Skąd taka rozbieżność? Głównie ze względu na rodzaj strony. Audyt firmowej strony może kosztować od 3000 do 10 000 złotych i zająć kilkadziesiąt godzin. W przypadku dużego sklepu internetowego z kilkoma tysiącami produktów audyt jest o wiele bardziej skomplikowany i czasochłonny, co przekłada się na wyższy koszt. Bez względu na rodzaj strony, odradzamy przeprowadzenie audytu na własną rękę, przy pomocy darmowych narzędzi. W większości przypadków otrzymasz bardzo okrojone, a nawet sprzeczne informacje na temat stanu witryny. Jeśli hobbystycznie prowadzisz bloga, takie narzędzia będą pomocne. Jeśli jednak myślisz o pozycjonowaniu na poważnie, zdecyduj się na profesjonalny i wnikliwy audyt.
Optymalizacja strony www
W tym przypadku w grę wchodzi optymalizacja kodu strony internetowej oraz przygotowanie treści pod SEO. Oznacza to, że za część prac będzie odpowiedzialny programista ( ok. 150-200 zł netto za godzinę), a za część copywriter (autor tekstów) w duecie z SEO-wcem. Cenę za tekst ustala się zazwyczaj za 1000zzs (ze spacjami). Koszt jednego tekstu, w zależności od jego długości i rodzaju, to wydatek rzędu ok. 80-200 zł.
Link building
Pozyskiwanie backlinków, czyli linków, które kierują do pozycjonowanej strony to także pewien wydatek. Wszystko zależy od przyjętej strategii. Wpisy z linkiem na forum, marketing szeptany, dodawanie stron do katalogów, to koszt od kilku do kilkunastu złotych za sztukę. W przypadku artykułu sponsorowanego, czy własnego zaplecza tematycznego z historią, cena SEO wzrośnie. Dojdą bowiem koszty utrzymania serwera oraz cyklicznego dostarczania treści na zapleczowe strony.
Cennik pozycjonowania
Reasumując, koszt pozycjonowania zależy w dużej mierze od stawek poszczególnych specjalistów, takich jak SEO-wiec, programista, czy copywriter, a także rodzaju strony. Pamiętaj jednak, że wybór najtańszej opcji nie zawsze jest opłacalny. W przypadku braku efektów lub błędów SEO, oszczędność będzie pozorna. A koszty mogą okazać się dużo wyższe i nie mamy tu na myśli wyłącznie względów finansowych. Większość agencji na rynku rozlicza się pobierając comiesięczne, ryczałtowe opłaty. Wielkość abonamentu jest głównie zależna od wielkości serwisu, trudności branży i fraz z nią związanych. Najmniejsze opłaty zaczynają się od 800 zł miesięcznie dla małych lokalnych serwisów, kończąc na kilku tysiącach miesięcznie dla dużych sklepów internetowych.
Płacenie tylko za TOP 10, czy jest możliwe?
Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo dynamiczną branżą. Jeszcze kilka lat temu mogliśmy znaleźć agencje, które były skłonne rozliczać się z klientami tylko i wyłącznie za efekty czyt. pozycje fraz w TOP10. Obecnie trudno znaleźć firmę zajmującą się SEO, która zgodziłaby się na taki model współpracy. Wszystko ze względu na wcześniej wspomnianą dynamikę i zmienność branży a do tego spadek znaczenia linków zewnętrznych prowadzących do stron klientów, za które głównie odpowiedzialne były agencje. Duży wpływ na odejście od takiego modelu rozliczenia miały też czynniki rankingowe, na które agencje nie mają wpływu, takie jak: geolokalizacja, ciasteczka zapisane w przeglądarce, zalogowanie do usług Google, adres IP komputera z którego wysłane jest zapytanie, różne wyniki z data center. Jak więc ocenić efektywność pozycjonowania, skoro przywiązywanie się do pozycji fraz kluczowych nie ma większego sensu? Najlepszym sposobem jest porównywanie ruchu organicznego w danym okresie np. miesiącu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Dzięki takiemu podejściu możemy ocenić czy wydane pieniądze oraz poświęcona praca agencji seo przynoszą wzrost ruchu organicznego czyt. efekty. Należy jednak pamiętać efektywność pozycjonowania w bardzo dużej mierze zależy od współpracy na linii agencja – klient. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, agencje nie chcą się podejmować umów za pozycje konkretnych fraz w TOP10, by nie pracować “za darmo” gdy klient jest oporny przy wprowadzaniu zalecanych zmian a oni wykonują co miesięczną pracę, która niestety przez brak współpracy i czynniki niezależne od nich, nie przynosi zamierzonych efektów. Oczywiście możemy znaleźć agencje oferujące model mieszany czyt. ryczałt + dodatkowa opłata za efekty, jednak jest to efekt np. w postaci osiągnięcia odpowiedniego wzrostu ruchu organicznego, a nie konkretnego miejsca danej frazy w wynikach wyszukiwarki. Model mieszany to bardzo dobre rozwiązanie ponieważ agencja ma zapewniony comiesięczny wpływ za ich pracę plus dodatkową motywację w postaci “marchewki”. Musimy jednak pamiętać, że pozycjonowanie stron to gra zespołowa, nie ważne jaki model współpracy wybierzemy to będzie ona efektywna tylko wtedy kiedy obydwie strony znajdą wspólną synergię i będą razem realizować cele, wydaje się to trywialne ale w wielu przypadkach nie jest. Dlatego tak ważne jest by od samego początku agencja uświadamiała nas o tym czym jest pozycjonowanie i w jaki sposób działa.
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu