Jak napisać skuteczny cold mail?

Jak napisać skuteczny cold mail?

Zapytaj o ofertę

Pierwszego wrażenia nie da się zrobić dwa razy. Podobnie sprawa wygląda w przypadku e-maila kontaktowego. Jak stworzyć pierwszą wiadomość do klienta, aby ją otworzył, przeczytał, a na koniec — wykonał pożądaną przez Ciebie akcję? Jak napisać skutecznego cold maila? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Cold mail — co to jest

Zacznijmy od tego, czym właściwie jest cold mail. Termin ten możemy przetłumaczyć jako zimny e-mail. To wiadomość inicjalna. Pierwszy e-mail, który wysyłasz do osoby, która wcześniej nie miała z Tobą kontaktu i najprawdobniej nie zna Twojej marki. Celem cold mailingu jest stopniowe ocieplanie relacji. Żeby w ogóle do tego doszło, adresat musi najpierw otworzyć i przeczytać wiadomość. W jaki sposób go do tego zachęcić?

 Cold mail — dobre praktyki

Cold mail — dobre praktyki

Zacznij od chwytliwego tematu e-maila

Chwytliwego, czyli takiego, w który odbiorca kliknie. Tylko i aż tyle. Myślisz, że stworzenie dobrego tytułu jest trudne? Wystarczy, że wejdziesz w buty swojego klienta. Zastanów się, co takiego powinien zawierać temat maila, żeby zainteresował Twojego  potencjalnego klienta. W tytule, jak i w całym e-mailu, wykorzystaj efekt coctail party. To mechanizm psychologiczny, który mówi o tym, że człowiek zwróci uwagę na to, co dotyczy jego samego. Skąd taka nazwa? Kiedy przebywasz w zatłoczonym miejscu, w którym jest bardzo głośno, instynktownie wyłapiesz rozmowę, w której ktoś wymienił Twoje imię. Tak samo będzie z wiadomością e-mailową. Jeśli w jej tytule poruszasz kwestie, które dotyczą odbiorcy; odwołasz się do jego potrzeb, pragnień i problemów, zwiększysz szansę, że potencjalny klient otworzy Twojego e-maila. A to już połowa sukcesu.

Personalizuj i segmentacja odbiorców

Nawet w przypadku zimnego maila można dodatkowo podzielić odbiorców. Właśnie ze względu na ich potrzeby czy problemy. Wysyłanie identycznej wiadomości do każdej osoby, mija się z celem. W większości przypadków adresat od razu wyczuje, że jest jednym z wielu i zbagatelizuje wiadomość, bo przecież to nie do mnie, ciekawe do ilu osób to jeszcze wysłali, znowu spamują. Żeby tego uniknąć, umieść w wiadomości informację, która będzie świadczyła o tym, że wiesz, do kogo piszesz, np. wspomnij o działalności firmy,  jej aktualnych potrzebach lub branży, w której działa. Możesz uzasadnić, dlaczego zwracasz się akurat do tej firmy (np. dlatego, że jest liderem w branży). Czasem warto połechtać ego odbiorcy, byle z umiarem.

Pisz krótko i na temat

Nie twórz elaboratów, bo nikt przez nie nie przebrnie. Podziel wiadomość na akapity. Pisz zwięźle i na temat, bez ozdobników i sztucznych wypełniaczy. Jednym słowem — szanuj czas odbiorcy i nie “lej wody”.

Powiedz klientowi, co ma zrobić

Nawet najlepszy e-mail bez konkretnego wezwania do działania, nie spełni swojej funkcji. Odbiorca musi wiedzieć, dlaczego do niego piszesz i co ma zrobić po odczytaniu Twojej wiadomości. Dlatego nie rozpraszaj go kilkoma banerami reklamowymi, czy przyciskami. Niech Twój e-mail przypomina formą wiadomość od znajomego. Unikaj zbędnych elementów graficznych i załączników. Ogranicz liczbę linków do jednego. Dzięki temu, czytelnik nie będzie miał wątpliwości, co ma zrobić. Jeśli zamiast przejścia na stronę internetową, ma odpisać na Twoją wiadomość, jasno mu to zakomunikuj.

Nie sprzedawaj w cold mailu

Największym grzechem cold mailingu jest sprzedaż. Osoba, która Cię nie zna, na 99% nic od Ciebie nie kupi. Takie działanie to przysłowiowy strzał w kolano. Co możesz zrobić? W swoich działaniach wykorzystaj model AIDA:

  • attention – przyciągnięcie uwagi,
  • interest – zainteresowanie,
  • desire – wywołanie pragnienia zakupu,
  • action – pobudzenie do działania, czyli do zakupu.

Domyślasz, na którym etapie pojawia się cold e-mail? Na starcie. Jego zadaniem jest zdobycie uwagi potencjalnego klienta, a później zainteresowanie go Twoją marką. Zimny e-mail to dopiero początek lejka sprzedażowego, nazywanego też ścieżką zakupową.

Cold mail — dobre praktyki

Skuteczny cold mail — podsumowanie

Pamiętasz słowa jednego z polityków, który powiedział, że nieważne jak się zaczyna, ważne jak się kończy”? W przypadku cold e-mailingu ta zasada się nie sprawdza. Dobrze napisana wiadomość inicjalna to początek budowania relacji z potencjalnym klientem. I tak właśnie go potraktuj. Dzięki takiemu podejściu masz szansę na zdobycie klientów, którzy będą do Ciebie wracać.

Zapytaj o ofertę

Popularne wpisy:

ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments