Jak wyznaczać i osiągać cele (nie tylko w biznesie)?

Początek nowego roku to dobry czas na wyznaczenie celów na kolejnych 12 miesięcy. Niestety, statystyki są bezlitosne. Aż 92% osób nie realizuje swoich postanowień noworocznych. Dlaczego tak się dzieje? Czy to wyłącznie kwestia braku motywacji? Dlaczego na początku stycznia wykupujemy karnet na siłownię i przez kilka tygodni faktycznie ostro trenujemy, a w kolejnych miesiącach, nagle zaczyna brakować nam czasu na trening, a siłownie zaczynają świecić pustkami? Czy sytuacja wygląda podobnie, jeśli chodzi o cele biznesowe? Jak wyznaczać cele, tak, aby wreszcie je osiągnąć, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Jak wyznaczać i osiągać cele (nie tylko w biznesie)?

Dowiedz się więcej!

Zanim wyznaczysz swój cel

Twój cel osadzony jest w przyszłości, jednak nie możesz go wyznaczyć bez przeanalizowania obecnej sytuacji. Na początku zadaj sobie cztery kluczowe pytania:

  1. Gdzie jestem obecnie.
  2. Gdzie chcę być za rok.
  3. Co muszę zrobić, aby tam dotrzeć.
  4. Jak chcę to zrobić.

W tym przypadku pomocna będzie również teoria złotego kręgu Simona Sineka, która zamyka się w trzech pytaniach: dlaczego, jak, co.

Dlaczego — to Twoja motywacja. Powód, dla którego chcesz coś osiągnąć.

Jak — to sposób, dzięki któremu osiągniesz swój cel, strategia.

Co — to nazwany, jasno określony cel.

Jak wyznaczać i osiągać cele (nie tylko w biznesie)?

Wyznaczanie celów a metoda SMART

Dlaczego większość osób nie realizuje celów i postanowień noworocznych? Najczęstsza odpowiedź to: słomiany zapał, brak silnej woli, nadmiar obowiązków. Tymczasem, problemem jest to, że Twój cel prawdopodobnie jest źle sformułowany. Co to oznacza w praktyce? Przeanalizujmy następujący przykład.

Cel: W 2020 roku chcę sprzedawać więcej.

Teoretycznie, wszystko jest jasne. Przypuśćmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego. Uważasz, że w ubiegłym roku sprzedaż była niewystarczająca. Chcesz zwiększyć konwersje. Czy to dobrze sformułowany cel? Nie do końca. Kiedy poznasz metodę SMART, zrozumiesz dlaczego. Dzięki niej, nauczysz się wyznaczać osiągalne cele. 

Jak wyznaczać i osiągać cele (nie tylko w biznesie)?

Metoda SMART — co to jest

Nazwa tej metody to akronim (skrót), pochodzący od pierwszych liter wyznaczników dobrze sformułowanego celu.

Szczegółowy

Chcę sprzedawać więcej. Jak chcesz dotrzeć do celu, skoro go nie widzisz go wyraźnie? To nie cel, ale marzenie. Osiągalny cel musi być konkretny, szczegółowy. Chcę zwiększyć sprzedaż w moim sklepie o 60%. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby doprecyzować cel jeszcze bardziej, np. wymieniając kategorię produktów lub nawet konkretne produkty.

Mierzalny

Ta cecha łączy się poniekąd z poprzednią. Szczegółowy cel to również taki, który będziesz mógł zmierzyć. A co za tym idzie, stwierdzić, czy już został osiągnięty. Jeśli postanowisz, że chcesz sprzedawać więcej, trudno będzie Ci określić, kiedy i czy w ogóle to się stało. Jeśli natomiast określisz, że konwersja w Twoim sklepie ma zwiększyć się o 60%, będziesz mógł stwierdzić to na podstawie konkretnych danych.

Ambitny

Umówmy się, że wzrost konwersji o 1% w ciągu roku to nie jest zbyt ambitne zamierzenie w przypadku większości branż. Wyznacz sobie taki cel, aby jego osiągnięcie przyniosło Ci satysfakcję, a w przypadku sklepu internetowego, również korzyści finansowe.

Realny

Zadbaj o to, aby Twój cel był możliwy do osiągnięcia. To Ty najlepiej znasz swoją branżę, warunki rynkowe oraz konkurencje. Zbyt ambitne cele mogą być zwyczajnie nieosiągalne, dlatego weź pod uwagę powyższe czynniki, a dopiero później wyznacz cel, który nie będzie tylko pobożnym życzeniem.

Time — ograniczony w czasie

Ograniczenie czasowe daje silną motywację. Pozwala zaplanować realizację postanowienia w czasie i podzielić go na etapy (mniejsze cele). Zgodnie z zasadą małych kroków. Wróćmy do naszego przykładu. Jeśli w ciągu 12 miesięcy, czyli, np. do 1 stycznia 2021 roku, chcesz zwiększyć konwersję w swoim sklepie internetowym o 60%, to powinna ona wzrastać w każdym miesiącu średnio o 5%. Osiągnięcie takiego mikro celu przybliża Cię do tego głównego. Sprawia, że cel staje się bliższy, osiągalny.

Jak wyznaczać osiągalne cele — podsumowanie

Na koniec, dodamy od siebie, że warto zapisać swój cel, a nawet podzielić się z kimś swoim postanowieniem noworocznym. Świadomość, że wie o nim ktoś jeszcze oprócz Ciebie, jest dodatkową motywacją. Cel nie istnieje bowiem już tylko w Twojej głowie. Ze sfery marzeń i planów, trafia na listę “to do”. A jakie są Twoje postanowienia noworoczne? Przetestuj je! Sprawdź, czy są szczegółowe, mierzalne, ambitne, realne i ograniczone w czasie. Powodzenia!

Dowiedz się więcej!

 

Popularne wpisy:

ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments