Jak zoptymalizować tekst pod SEO i Pozycjonowanie?
Jak pisać dobre teksty pod SEO — poradnik
Wybierz temat i odpowiednie frazy kluczowe
Jeśli szukasz tematu, związanego z jakimś zagadnieniem, skorzystaj z darmowego narzędzia o nazwie Answer The Public. Dzięki niemu dowiesz się, jakie zapytania wpisują użytkownicy, którzy szukają informacji na jakiś temat. Frazy te możesz wykorzystać jako śródtytuły w swoim tekście. Najważniejsze jest jednak to, na jakie frazy kluczowe chcesz pozycjonować daną podstronę z contentem. Jest kilka sposobów na wybranie fraz kluczowych. Jeśli prowadzisz kampanie Google Ads, masz dostęp do planera słów kluczowych. Znajdziesz tam propozycję słów kluczowych oraz szacunkową liczbę wyszukiwań (na podstawie danych historycznych). Warto jednak skonsultować w tej kwestii że specjalistą SEO, który przygotuje zalecenia optymalizacyjne strony (w tym frazy kluczowe).
Zadbaj o właściwy podział tekstu i rozmieszczenie fraz kluczowych
Bardzo ważny jest podział tekstu na tytuł i podtytuły. W przypadku dłuższych tekstów warto dodać również spis treści. Dzięki temu tekst jest łatwiejszy w odbiorze, a czytelnik może wychwycić kluczowe informacje. Używanie nagłówków łączy się również z SEO. Tytuł to zawsze nagłówek H1, a główne podtytuły – H2. Są to znaczniki w kodzie strony. Jeśli jednak korzystasz z systemu CMS, możesz wdrożyć te nagłówki z poziomu edytora tekstowego. Dobrze, gdy w takim nagłówku pojawia się fraza lub frazy kluczowe, na które pozycjonujesz daną podstronę. Częstą praktyką jest zmiana szyku zdania, aby słowo kluczowe pojawiło się na początku. Przykładowo, zamiast: co to jest reklama na Facebooku, lepszym rozwiązaniem będzie: reklama na Facebooku — co to jest. W tym przypadku warto jednak znaleźć złoty środek, ponieważ Google promuje content, który odpowiada na konkretne zapytania użytkowników. A to oznacza, że używanie pytań w klasycznym porządku jest również wskazana. Co do zagęszczenia tekstów kluczowych dobrze, gdy fraza kluczowa pojawią się w tekście dwa lub trzy razy (w formie nieodmienionej).
Twórz przede wszystkim dla użytkowników
Nie zapomnij jednak o użyciu słów kluczowych w naturalnym kontekście, a co za tym idzie — w odmienionej formie. Roboty indeksujące radzą sobie bowiem coraz lepiej z interpretacją zaimków, przyimków oraz fraz w formie odmienionej. Pamiętaj, że tworzysz przede wszystkim dla ludzi, a nie dla algorytmu. Google chce dostarczać swoim użytkownikom, interesujące i wyczerpujące treści, więc content, który będzie sztucznie nasycony frazami kluczowymi, ale będzie dla czytelnika bezwartościowy, na nic się zda. Innymi słowy, dobry tekst to połączenie najlepszych praktyk SEO z żywym, naturalnym, językiem.
Pamiętaj o metatagach
Content to jednak nie wszystko. Optymalizacja wpisu pod SEO to również prawidłowe uzupełnienia metatagów: alt, title oraz description. Pierwszy z nich to wyjaśnienie dla robotów indeksujących (a także osób z dysfunkcją wzroku), co znajduje się na obrazku. Jeśli nie uzupełnisz atrybutu alt, dla botów indeksujących będzie to sygnał, że na Twojej stronie nie ma żadnych grafik ani obrazków. Dobrze, gdy atrybut alt zawiera frazę kluczową, ale przede wszystkim powinien zawierać opis danej grafiki, Inne ważne metatagi, które należy uzupełnić to opis do wyszukiwarki i tytuł podstrony. Chociaż obecnie umieszczenie w nich fraz kluczowych, nie wspiera pozycjonowania, możesz je tam umieścić. Pod warunkiem, że nie zaburzy to logiki tekstu. Rekomendowana długość meta opisu to ok. 160 znaków.
Optymalizacja tekstu pod SEO a wtyczka Yoast SEO
Jeśli masz stronę internetową na WordPressie, to być może korzystasz z wtyczki Yoast SEO. Choć jest to przydatne narzędzie, nie traktuj jej jednak jak wyroczni. Zielona lampka przy wskaźnikach SEO i czytelność nie oznacza, że Twój wpis nazajutrz pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Choć wtyczka kontroluje długość meta opisu, akapitów i nasycenie fraz kluczowych w tekście, nie uwzględnia specyfiki języka polskiego, np. odmiany.
Jak pisać dobre teksty pod SEO — podsumowanie
Dobre teksty to kompromis między wytycznymi Google’a a oczekiwaniami czytelników. Najważniejsze jest to, aby w pogoni za wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania, nie zapomnieć, że odbiorcami, a także największymi krytykami Twojego tekstu, są czytelnicy. Pamiętaj, że wysoka pozycja w wyszukiwarce to dopiero połowa sukcesu, a content ma pełnić wiele innych funkcji, np. perswazyjną.
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu