Link Building w pozycjonowaniu

Pozycjonowanie witryny internetowej można podzielić na dwa etapy. Pierwszym z nich jest optymalizacja strony pod SEO (jej kodu, treści, grafiki, linkowania wewnętrznego). Drugi obejmuje natomiast działania, które wykraczają poza stronę internetową. Do najważniejszych z nich należy link building. Na czym polega? Kiedy jest skuteczny, a kiedy może zaszkodzić? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Link Building w pozycjonowaniu i SEO

Dowiedz się więcej!

Link building — co to jest

Link building to działania, których celem jest zwiększenie liczby linków przychodzących do strony www. Pozyskanie wartościowych linków wspiera pozycjonowanie, ponieważ witryna, która przekierowuje na inną stronę, przekazuje jej część swojej mocy. Warunek jest jeden — link taki nie może zawierać tzw. atrybutu nofollow. Atrybut ten jest dla robotów Google, że nie mają przechodzić na stronę, na którą link kieruje. A to oznacza, że link nofollow nie przekazuje mocy witryny, na której się znajduje. Niestety, działa to analogicznie również w przypadku, kiedy strona nie cieszy się dużym zaufaniem Google.

Linki building - linki nofollow

Link building — dawniej

Dawniej w pozycjonowaniu najważniejsza była liczba linków. Dużo mniejsze znaczenie miała natomiast ich jakość. To spowodowało, że powstały tzw. katalogi. Były to strony, na których znajdowały się wyłącznie linki (zazwyczaj pogrupowane tematycznie). Wystarczyło dodać stronę internetową do kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu katalogów, aby pozyskać, dzięki temu ogromną liczbę linków. Innym popularnym sposobem były wpisy na forach internetowych, które kilkanaście lat temu przeżywały szczyt popularności. Niestety, bardzo często wpisy te  nie niosły ze sobą żadnej wartości. A fora nie były nawet powiązane w żaden sposób z tematem wpisu i witryny, do której odsyłał link. Zawrotną kieruje zrobiły również tzw. presell page, czyli strony, które powstały tylko po to, aby pozyskać linki do innych witryn internetowych. Mechanizm polegał na publikowaniu, prostych, krótkich treści, tzw. precli, które nie przekraczały 1000-2000 znaków ze spacjami. W każdym takim tekście najważniejszą częścią była podlinkowana fraza kluczowa. Największym zarzutem wobec tego typu stron był fakt, że stały się one wyłączeniem źródłem linków. A  teksty powstały dla robotów indeksujących. Krótkie, sztucznie nasycone słowami kluczowymi, stworzenie często bez dbałości o zasady interpunkcji i ortografii, nie stanowiły natomiast żadnej wartości dla użytkowników internetu.

Link Building w Katalogach

Link building – obecnie

Twórcy Google dość szybko zwrócili uwagę na te szkodliwe praktyki i postanowił je ukrócić

Z tego powodu, dziś o wiele bardziej  liczy się profil linków, a nie ich liczba. Innymi słowy, obecnie bardziej opłaca się pozyskać kilka wartościowych linków, niż kilkanaście niskiej jakości. Co to oznacza w praktyce? Tak, jak już wspominaliśmy, witryna z linkiem odsyłającym, przekazuje część swojej mocy stronie, do której link odsyła. Innymi słowy, najlepsze linki to takie, które pochodzą ze stron, które cieszą się zaufaniem Google’a i znajdują się wysoko w rankingu tej wyszukiwarki. Ważne jest również to, aby taka strona była tematycznie powiązana z witryną, do której odsyła link. Przykładowo, dla strony agencji e-commerce, która tworzy sklepy na PrestaShop, najbardziej wartościowe będą linki umieszczone na oficjalnej stronie PrestaShop. Kolejną istotną kwestią jest jakość tekstów. Choć nadal muszą one zawierać frazy kluczowe, czasy precli na szczęście się skończyły. Obecnie Google dba o to, aby dostarczać swoim użytkownikom interesujących treści, wysokiej jakości. Treści takie muszą zatem uwzględniać wymagania wyszukiwarki, jak również czytelników. Zamiast precli specjaliści SEO inwestują dziś w merytoryczne artykuły sponsorowane. Chociaż nadal zawierają one frazy kluczowe, ich treść jest użyteczna dla odbiorców.  Co prawda katalogi i zaplecza nadal można odnaleźć w sieci, ale ich wpływ na pozycje strony internetowe jest niewielkie.

Link Building - Profil Linków

Strona internetowa pod link building — jak ją wybrać

Tak, jak wspominaliśmy — na początku warto sprawdzić wiek domeny. Im starsza, tym większym zaufaniem Google może się cieszyć. Ważna jest również ruch w witrynie oraz jej jakość. Mamy tu na myśli — zarówno jakość treści, jak i innych linków, które się na niej znajdują. Jeśli pozycjonujesz stronę lokalnego biznesu, zadbaj o linki z popularnych, lokalnych portali. Najlepiej, gdy taki serwis dotyczy tej samej branży, jak strona, do której kieruje linki. W przypadku artykułu sponsorowanego, dobrze, gdy tekst nie jest krótszy niż 3000 znaków ze spacjami, a link jest integralną częścią artykułu i ma naturalny charakter.

Link Building SEO

Link building — podsumowanie

Pozyskiwanie linków, tak jak każde działanie związane z pozycjonowaniem, powinno być przemyślane. Zarówno, jeśli chodzi o portale, z których chcesz pozyskać linki, jak i pod kątem samych artykułów. Pamiętaj, że kilka wartościowych linków sprawdzi się lepiej niż kilkanaście, ale wątpliwej jakości.  Linki ze słabych stron zrobią bowiem więcej szkody niż pożytku i na pewno nie pomogą osiągnąć stronie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dowiedz się więcej!

Popularne wpisy:

ctr content  grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments