Lokalne SEO — 5 praktycznych wskazówek

Prowadzisz lokalny biznes? Chcesz, aby na Twoją stronę trafiali użytkownicy, którzy szukają produktów lub usług w konkretnym mieście lub regionie? W dzisiejszym artykule odpowiadamy na pytanie, czym właściwie jest lokalne SEO, jak zoptymalizować stronę pod kątem widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania i od czego zacząć takie pozycjonowanie.

Lokalne SEO — 5 praktycznych wskazówek

Dowiedz się więcej!

Lokalne SEO — co to jest i dlaczego warto

Lokalne SEO (local SEO)jest pierwszym etapem pozycjonowania lokalnego. Polega na optymalizacji witryny internetowej w taki sposób, aby mogła osiągnąć wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. Innymi słowy, chodzi o to, aby dana strona www była widoczna dla użytkownika, który przebywa w określonym miejscu. Google już od dawna dopasowuje rezultaty wyszukiwania do lokalizacji użytkownika, m.in. dzięki GPS-owi, czyli tzw. geolokalizacji. Żeby się o tym przekonać, wystarczy wpisać zapytanie, przebywając w dwóch różnych miastach. Przykładowo, kiedy mieszkaniec Wrocławia wpisze w Google frazę “fryzjer”, otrzyma inne wyniki niż osoba, która przebywa aktualnie w Warszawie. Jak widać, lokalne pozycjonowanie ma ogromne znaczenie dla firm, które działają w konkretnym mieście, np. dla właścicieli restauracji, warsztatu samochodowego, firm remontowych, sklepów stacjonarnych, fryzjerów, lekarzy, prawników, Dzięki temu mogą dotrzeć do osób w najbliżej okolicy, którzy szukają konkretnych produktów lub usług.

Lokalne pozycjonowanie — od czego zacząć

Lokalne pozycjonowanie — od czego zacząć

Jak już wspominaliśmy, pierwszym krokiem w pozycjonowaniu lokalnym jest SEO, czyli przygotowanie strony internetowej zgodnie z wymaganiami Google’a. Kolejny krok to działania poza witryną, których celem jest wzmocnienie jej reputacji w oczach robotów indeksujących.

Wybierz odpowiednie frazy kluczowe

Wybór odpowiednich fraz kluczowych to jeden z najistotniejszych elementów w przypadku pozycjonowania każdej witryny. Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, największym błędem będzie wybór ogólnych fraz kluczowych. Dlaczego? Po pierwsze są to słowa mocno konkurencyjne, więc uzyskanie wysokiej pozycji będzie trudne. Po drugie, takie frazy w przypadku lokalnego biznesu są zwyczajnie nieopłacalne, ponieważ będą źródłem bezwartościowego ruchu. Przykładowo, lepiej wybrać frazę kluczową agencja SEO Wrocław niż ogólną agencja SEO”. Jak znaleźć frazy kluczowe dla lokalnej firmy? Skorzystaj z Planera słów kluczowych od Google’a.

Załóż Profil w Google Moja Firma

Google Moja Firma, bardziej znana jako Wizytówka Google, to usługa, która pozwala na założenie profilu swojej firmy w Google. Można to zrobić na tej stronie. Po uzupełnieniu najważniejszych informacji, takich jak opis firmy, usług, adresu, strony www, należy zweryfikować swoje konto. Jak to działa? Pracownicy Google’a wyślą na podany przez Ciebie adres kod weryfikacyjny, który będziesz musiał wpisać w odpowiednim miejscu w swoim profilu. Kiedy proces weryfikacji zostanie ukończony, warto zadbać o firmową wizytówce Google. Sam fakt założenia konta, nie oznacza, że strona będzie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Zadbaj o to, aby w opisie firmy pojawiły się frazy kluczowe z lokalnym potencjałem. Dodaj zdjęcia oraz inne przydatne informacje, takie jak godziny otwarcia etc. Zachęcaj swoich klientów do podzielenia się opinią na temat Twoich usług i produktów. Google chętniej wyświetla profile z dużą liczbą pozytywnych opinii.

Załóż Profil w Google Moja Firma

Zoptymalizuj swoją stronę pod lokalne SEO

Wybór odpowiednich fraz kluczowych to nie wszystko. Ważne jest to, aby słowa kluczowe pojawiły się zawsze w naturalnym kontekście. Jak zwykle, najważniejszy jest wartościowy content. W przypadku lokalnego SEO należy pamiętać o stopce z adresem i danymi do kontaktu, a także dedykowanej podstronie kontakt. NAP, czyli Name, Address, Phone to kolejny ważny element w lokalnym pozycjonowaniu W tym przypadku jakość powinna iść w parze z ilością. Co to oznacza? Czasami na tej podstronie warto napisać coś więcej niż tylko dane teleadresowe. Właśnie dlatego witryna typu one page nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Szczególnie jeśli Twoja konkurencja stworzyła rozbudowaną stronę z bogatą ofertą. Co więcej, bardzo ważna jest tutaj optymalizacja kodu witryny. A dokładniej, umieszczenie danych strukturalnych, które pozwolą na oznaczenie i wyświetlanie kluczowych elementów na stronie w tzw. rozszerzonych wynikach wyszukiwania. Może to być np. adres firmy albo recenzje użytkowników.

Pozyskaj backlinki z lokalnych serwisów internetowych

W przypadku pozycjonowania lokalnego najbardziej wartościowe będą linki odsyłające z lokalnych stron internetowych, domen z długą historią, na których nie ma jeszcze zbyt wielu backlinków. Linki z lokalnych katalogów firm to niestety absolutne minimum, które na niewiele się zda. Najlepszym źródłem backlinków odsyłających będą artykuły w lokalnych serwisach informacyjnych, np. w konkretnej podkategorii związanej z branżą, w której działasz.

Prowadź działania offline

Prowadź działania offline

Dzięki zaangażowaniu w życie lokalne o Twojej firmie może być głośno. Jaki to ma związek z lokalnym SEO? Przykładowo, jeśli będziesz sponsorem eventu w Twoim mieście, w lokalnych mediach (także tych internetowych), pojawią się wzmianki o Twojej firmie. Z dużym prawdopodobieństwem będzie to wspomniany już NAP, ale również darmowe linki odsyłające do Twojej strony internetowej.

Pozycjonowanie lokalne — podsumowanie

Jak widać, skuteczne pozycjonowanie lokalne strony firmowej powinno uwzględniać zarówno SEO, jak i działania poza samą witryną. Czy to gra jest warta świeczki? Oczywiście! Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, wzrosło znaczenie lokalnego pozycjonowania. Brak wykorzystania potencjału, jaki tkwi w lokalnym SEO, oznacza realne straty dla Twojego biznesu.

Dowiedz się więcej!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments