Niedostępne produkty a SEO — jak to rozwiązać?
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Niedostępne produkty w e-sklepie a SEO — poradnik
Ustaw status niedostępny
Całkowite usunięcie produktu ze sklepu internetowego, nawet jeśli nie masz go na stanie, to zły pomysł. W ten sposób stracisz potencjał SEO danej podstrony. Co więcej, kiedy pojawi się błąd 404, wszystkie backlinki, które odsyłają do nieistniejącej podstrony, stracą wartość. A to z kolei, zniweczy cały wysiłek, jaki został włożony w link building. Jak jest alternatywa? Postaw na najprostsze rozwiązanie. Postaw stronę produktu. Daj użytkownikowi możliwość zapisu na listę oczekujących. Dzięki temu otrzyma powiadomienie, gdy produkt będzie znów dostępny. Takie posunięcie jest dobre z punktu widzenia SEO. A co z użytkownikami? Co zrobić, żeby zostali na Twojej stronie i nie trafili do konkurencji?
Podmień produkt
Jeśli masz na stanie produkt tej samej firmy, który nieznacznie różni się od tego, którego zabrakło, podmień go, pozostawiając ten sam URL. Oczywiście ta strategia będzie dobra tylko wtedy, kiedy klient faktycznie uzna, że Twoja propozycja jest nadal atrakcyjna i na takiej zamianie nic nie traci. Zgodnie ze sloganem pewnej reklamy:”Skoro nie widać różnicy to…”. Podejmując taką decyzję, działaj ostrożnie. Absolutnie nie rób tak, jeśli podmieniony produkt różni się od tego, którego nie masz na stanie. W takiej sytuacji klient poczuje się oszukany. A tego nie chcemy.
Zastosuj przekierowanie 301
Kolejnym rozwiązaniem jest przekierowanie użytkownika do kategorii z podobnymi produktami. Takie rozwiązanie ma oczywiście swoje wady. Przekierowanie przekazuje bowiem tylko część mocy pierwotnej podstrony. Jeśli chodzi o to, gdzie przekierujesz użytkownika, masz do wyboru kilka scenariuszy. Najlepsza opcja to przekierowanie do produktu, najbardziej zbliżonego, do tego, którego brakuje. To bardziej elegancka metoda od tej, którą zaproponowaliśmy powyżej. Dobrze, gdy taki link ma podobną strukturę, a strona produktowa — nasycenie fraz kluczowych. Jeśli nie masz podobnego produktu na stanie, nie pozostaje Ci nic innego, jak przekierowanie do kategorii albo — w najgorszym przypadku — do strony głównej sklepu internetowego.
Usunięcie produktu traktuj jako ostateczność
Usunięcie produktu z oferty to nie jest dobre rozwiązanie. Nigdy nie wiesz, czy kiedyś nie pojawi się on ponownie. Jeśli jednak podejmiesz taką decyzję, nie wyświetlaj strony z ogromnym błędem 404. Zastąp go informacją o tym, że produkt jest niedostępny i zrób coś jeszcze. Zaproś użytkowników do obejrzenia nowości w Twoim sklepie internetowym albo do wpisu na firmowym blogu.
SEO a niedostępne produkty w e-sklepie — podsumowanie
Niedostępność produktu oznacza niezadowolenie klienta, mniejszą sprzedaż i zysk dla konkurencji. Wymienione przez nas metody są próbą kompromisu między “zadowoleniem” robotów indeksujących a pozyskaniem klienta, pomimo braku produktu. Żadna z nich nie jest doskonała, ale może Ci w tym pomóc.
Zapytaj naszego konsultanta o opinię
Popularne wpisy:
ctr content grupa docelowa backlinks google cache canonical frazy kluczowe google panda pingwin google posty na fb crawler
pozycjonowanie stron pozycjonowanie stron Toruń marketing szeptany reklama na facebooku data center agencja seo pozycjonowanie wrocław pozycjonowanie rzeszów pozycjonowanie stron ile kosztuje jak wypozycjonować stronę pozycja strony w google google seo pozycjonowanie długi ogon filtr google pozycjonowanie stron Radom internal wyszukiwanie głosowe google pozycjonowanie stron za granicą pozycjonowanie Białystok trust rank pozycjonowanie google maps blog o marketingu